Nästa artikel
Lancia Ypsilon uppdaterad – bortglömda småbilen blir mildhybrid
Nyheter

Lancia Ypsilon uppdaterad – bortglömda småbilen blir mildhybrid

Publicerad 11 mars 2020 (uppdaterad 11 mars 2020)
Lancia Ypsilon ser du inte ofta i Sverige, men i Italien går försäljningen som tåget. Nu får småbilen mildhybridteknik.

Du är ursäktad om du inte visste att Lancia fortfarande tillverkar småbilen Ypsilon. Nu ska modellen som i princip är bortglömd i stora delar av Europa få sin största uppdatering på länge.

Lancia har haft både med- och motgångar genom åren men de senaste åren har varumärket misskötts grovt: under 2010-talet började flera amerikanska Chryslermodeller plötsligt heta Lancia i Europa, och nu är det bara lilla Ypsilon kvar i modellutbudet.

Lancia Ypsilon säljs bara i Italien men faktum är att försäljningen går riktigt bra, trots att modellen lanserades redan 2011 och att grundplattformen som bilen bygger på har rötter i 1990-talet. Bilen delar teknik med Fiat 500 och sålde bättre än alla Alfa Romeo-modeller i Europa förra året.

För att hålla modellen någorlunda uppdaterad får den nu samma mildhybridteknik som Fiat 500. Det innebär en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor på 70 hästkrafter plus en större 12-voltsgenerator och ett litiumjonbatteri. I hastigheter på upp till 30 km/h kan motorn i vissa fall stängas av helt.

Någon sprinter är det inte tal om: 0–100 km/h går på 14,2 sekunder, men förbrukningen ska enligt Lancia trots allt vara lägre än i föregångaren utan hybridteknik – åtminstone på papperet.

När vi provkörde mildhybridsystemet i Fiat 500 tyckte vår utsände Calle Carlquist att det arbetade riktigt smidigt.

– Systemet finns i både Fiat 500 och Panda och kan spara upp till 20 respektive 30 procent. Det låter väldigt mycket för bilar med så små motorer i sig, hur väl det stämmer får vi nog testa på hemmaplan, sa han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-11 12:53
StefL

"men försäljningen ska enligt Lancia trots allt vara lägre än i föregångaren utan hybridteknik".
Det bådar inte precis gott om man tror att försäljningen ska sjunka :-p. Om det inte är så att skribenten Erik Söderholm sluntit med tangentbordet ovan när han i själva verket ämnade skriva "men förBRUKningen ska enligt Lancia trots allt vara lägre än i föregångaren utan hybridteknik"...

#2 • Uppdaterat: 2020-03-11 13:00
Erik Söderholm

StefL: Visst var det så - tack för att du såg det, ändrat!

#3 • Uppdaterat: 2020-03-11 13:14
lsoderlund

Hellre Lancia än Fiat.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-11 13:33
Klarsynt

När kommer Lancia Corona?

.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-11 13:40
johnkommentar

Jag har hyrt olika småbilar på kontinenten (corsa, aygo, kia xxx, fiesta osv) och Ypslion är favorit i gänget. Trevlig att vara i och smått otroligt effektiv ac! Smidig och helt ideal i italienska gränder. Heja Lancia!

#6 • Uppdaterat: 2020-03-12 12:01
1

Inte alls gammal med tanke på hur Volvo och Saab gjorde förr, och då var det svenskarna som ansåg att det var bästa bilarna i världen.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-13 17:43
Carl Trefalt

Dålig kvalitet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.