Nästa artikel
Lägsta dödstalen i trafiken på 69 år
Nyheter

Lägsta dödstalen i trafiken på 69 år

Publicerad 8 januari 2014 (uppdaterad 8 januari 2014)
264 personer omkom i trafiken 2013, vilket är den lägsta siffran sedan andra världskriget. Mötesfria vägar sägs vara en förklaring.

Enligt Transportstyrelsen omkom 264 personer i den svenska vägtrafiken år 2013. Det är den lägsta siffran sedan 1944.

År 2012 omkom 285 personer. 2010 omkom 266 personer. De värsta åren var på 60-talet. 1 313 personer miste livet i vägtrafiken de båda åren 1965 och 1966.

– Det är ett långsiktigt och systematiskt arbete av många aktörer som lett till denna gynnsamma trafiksäkerhetsutveckling. Det innebär att etappmålet om högst 220 omkomna i trafiken år 2020 som Riksdagen beslutade om år 2009, sannolikt kommer att nås, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen förklarar minskningen bland annat med att de mötesfria vägarna ständigt har byggts ut, att fordonen blivit säkrare och att hastigheterna har sänkts.

Tyvärr ökade antalet personer som skadas allvarligt i trafiken för första gången sedan 2008. 4 681 personer blev allvarligt skadade 2013 vilket är en ökning med 6 procent sedan 2012. Det är cykelolyckorna som har ökat - nästan hälften, eller 47 procent, av alla allvarligt skadade var cyklister.

Diskutera: Varför minskar dödstalen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-08 10:45
Mistro

Förhoppningsvis är vi numera också mer medvetna om riskerna och kör mer förnuftigt. Kanske har även de dyra körkorten bidragit med att fler har väntat med att ta körkort varpå mognaden har ökat något.
De nya AM-körkorten tror jag också kommer få en stor inverkan för att sänka dödstalen ibland unga inblandade i mopedolyckor.
Körkorten är dyra vilket många svär över men om det bidrar till en bättre utbildning som i sin tur ger ett större ansvarstagande i trafiken så är de värda varje krona många gånger om.

Kvar blir det ett fåtal idioter som kör vårdslöst oavsett samt våra ungdomar som vistas i trafiken vid ganska låg ålder på cykel. Det borde vara obligatorisk trafikutbildning i skolorna för att öka barns medvetenhet om farorna i trafiken redan ifrån väldigt låg ålder.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-08 18:26
Onehp

Jes: beror på hur man ser på saken. Detta är antalet trafikdöda. Det är många många fler som dör i förtid i Sverige pga hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och andra hälsobekymmer. En viktig faktor där är bristen på vardagsmotion som i sin tur ofta är kopplad till en överkonsumption av bilresor.
Jag älskar att köra bil, och kommer nu med glädje cykla hem... Sen får Sverige verkligen sätta fart med att förbättra cykelinfrastukturen, vi ligger långt efter där...

#3 • Uppdaterat: 2014-01-08 20:18
Focus

En del av de svårt skadade i cykelolyckor får tillskrivas den okunskap som gäller cyklisters rätt att ta sig över gatan i samband med t.ex. övergångsställe.
Plåtskåpen med eventuell kamera i lär man väl påstå har stor inverkan på antalet olyckor trots att det endast är vid skåpen man kör sakta.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-09 09:05
Onehp

Jes: det finns gränser, att inte cykla går för långt! ;)

#5 • Uppdaterat: 2014-01-09 09:17
Onehp

Men allvarligt, det som man idag får höra för att få ned antalar skadade cyklister är nästan alltid "ha på cyklehjälm". Det är bara en frigolitmössa, svenska myndigheter har en övertro på dem och den skyddar ingeting mot att bli påkörd eller tar inte bort orsakerna till varför det blir tillbud. Det är enkelt, bilister som tar cykeln behöver bättre infrastruktur. Detsamma gäller gående som cyklar. Och cyklister. Det är som om man istället för att bygga bra korsningar och mötesfria vägar för biltrafik, istället skulle säga åt 70-talets bilister att bära hjälm i bilen och teg om infrastrukturen. Hjälm som faktiskt hjälper, kolla motorsport.
Nu börjar man prata om skyddsjacka för cyklister. Motsvarighet till rullbur i bilarna... fel fokus!

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Fler och fler väljer att cykla och därför ökar också cykelolyckorna, konstigt vore det väl annars...
Man har byggt säkrare vägar för bilar och fått ner olyckorna, nu måste man göra samma sak för cyklar, i vissa städer är det förenat med livsfara att trampa fram.

Eftersom politikerna tjatar om att vi ska cykla mer och mer så får de väl satsa ekonomiskt också och inte bara prata...

#7 • Uppdaterat: 2014-01-09 16:30
ola e

Att bättre vägar och säkrare bilar minskar skadorna är väl troligt. Även ökat användande av bilbälte och färre alkoholrelaterade olyckor. Trots dessa faktorer har minskningen varit liten på 2000-talet och speciellt de senaste åren . Detta med tanke på att trafiken har minskat sedan 2008. Åren 2000 - 2007 hade vi en ökning av trafiken på i genomsnitt 1,7 % per år. Även då var det en minskning av dödade i trafiken.
Exempel på när trafiken minskat tidigare är 1990 då minskningen var 1,1 % och antalet dödade minskade 132 personer resp. 1993 då minskningen var 2,5 % och antalet dödade minskade med 127 personer.
Antagligen beror det på att hastigheterna är för låga så vi vistas i trafiken lång tid som gör att vi hinner göra fler misstag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.