Nästa artikel
Laddbar Kia Optima Sportswagon
Nyheter

Laddbar Kia Optima Sportswagon

Publicerad 8 mars 2017
Laddlucka fram och bensinlucka baktill på Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid.
Kombiversionen blir laddhybrid. Men batteriet stjäl utrymme.
Precis som på den laddbara sedanversionen, vilken Vi Bilägare redan provkört, så kombineras på Optima Sportswagon Plug-in Hybrid en elmotor med en bensinmotor som ger en total systemeffekt på 205 hästkrafter och 375 Newtonmeter. Bilen kan köras enbart på el i upp till 120 kilometer i timmen och preliminär räckvidd på ren eldrift uppges vara 6 mil. Det är i alla fall vad Kias utvecklingsteam siktar på. Fastställda uppgifter om räckvidd och utsläpp ska offentliggöras inom kort.

Batteriet som ger kraft till elmotorn är placerat under lastgolvet i bagageutrymmet. Detta innebär att lastbarheten minskar. Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid lastar 440 liter med sätena uppe. Det är 113 liter färre än vad konventionellt drivna kombin lastar. Kia Optima Sportswagon som laddhybrid lanseras i Sverige till hösten. Priset är satt till 404.900 kronor i utförandet Komfort Plus. Exempel på standardutrustning är adaptiv farthållare, autobroms, elstolar fram, uppvärmd ratt, backkamera och p-sensorer och skyltavläsning.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-08 11:51
Pi

Såg att Kia även visat Niro som ladd-hybrid. Tyvärr har bagageutrymmet krympt rätt avsevärt även i den men det blir väl som vanligt prisbilden som blir avgörande. Det lär ju knappast bli nån tjänstebil när Volvo V90 m fl finns att välja på för dessa förare.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-08 16:16
L. Mäkinen

Kia blir åtminstone några hundratusenlappar billigare än en V90 med elkraft. Det är även väl påkostat med utrustning redan från början i Optima PHEV.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-08 17:15
Optimus

Mäkinen, jag hänger inte med på din jämförelse. Spelar de två bilarna i samma division? Visserligen är Optima en stor bil, men sedan haltar väl jämförelsen.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-08 17:42
L. Mäkinen

Mitt inlägg var ett svar på föregående om att ha endera som tjänstebil. Det blir inte mycket till bil av en V90 för samma pris som en Optima med allt.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-08 17:58
Optimus

Mäkinen, ok jag förstår. V90 med elkraft platsar väl inte in under 7,5 basbelopp, som brukar vara max taket för de flesta företag när personal skall välja bil. Sedan kanske jag sticker ut hakan i onödan, men jag hade nog tagit en V90(utan elkraft) inom ramen för 7.5 basbelopp. Kia Optima finns inte på min lista överhuvudtaget, vare sig som privatköp eller förmånsbil. Det finns många andra bilar som ligger före på önskelistan.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-08 23:33
Pi

Jag uttryckte mig tyvärr oklart. Min jämförelse med V90 hade med Niro laddhybrid att göra men å andra sidan blir prisskillnaden vs V90 ännu större. Men grejen var att ytterst få tjänstebilsförare skulle välja en Niro när så många har chansen att istället välja t ex en V90 - för den gör sig säkert bättre på garageuppfarten om inte annat...:)

#7 • Uppdaterat: 2017-03-09 11:00
L. Mäkinen

Jag som inte gillar Volvos gungiga fjädring hade föredragit Optima alla dagar i veckan. Ska man vara petig så är det Volvos envishet att låta bilen gunga odämpat runt mittläget som jag ogillar. När det väl fjädrar ordentligt funkar det bättre.
En Optima PHEV sedan är inga problem att få för 7.5 PBB, men kombin kanske blir svårare.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-09 13:43
adzam

Är den bättre en Passat GTE...?

#9 • Uppdaterat: 2017-03-09 13:54
L. Mäkinen

En Passat GTE får man inte för 7,5 PBB. Det är knappt man får en Golf GTE för de pengarna. Dessutom är den inte lika snygg som Kian.

#a • Uppdaterat: 2017-03-09 15:04
adzam

Kian är snygg men passat är bäst enligt många biltidningars tester.. vad nu dom är värda...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.