Varje år genomför polisen så kallade däckrazzior i samarbete med bland annat Trafikverket och NTF. Under en tvåveckorsperiod kontrolleras mönsterdjup och lufttryck och man informerar om det farliga i att köra med slitna däck.
Resultatet från förra årets kontroller visar att det finns skillnader mellan män och kvinnor när det gäller däck. På bilar som körs av kvinnor var det genomsnittliga mönsterdjupet 4,1 millimeter, jämfört med 4,3 millimeter på bilar som körs av män.
Dessutom svarade bara en av fem kvinnliga förare att de kontrollerat lufttrycket i däcken under den senaste månaden. Motsvarande siffra för männen var en av tre.
– Det är tur att kvinnor faktiskt kör bättre än män, kvinnor har betydligt bättre olycksstatistik i trafiken än män och med ökad koll på däcken kanske skillnaden skulle bli ännu större, säger Mats Carlsson, trafiksäkerhetsansvarig på NTF.
Diskutera: Varför kör kvinnor på sämre däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fler kvinnor använder bilen som ren fortskaffningsmedel och kör förhållandevis väldigt lugnt med G-krafter inom komfortgränsen (under ungefär 0,2G). Då hinner man aldrig uppfatta skillnader mellan olika däck förutom när det är antigen svinhalt eller i nödfall, och därmed är intresset för däck låg förutom att de ska funka (ej punka, typ).
Fler män kör bil som en hobby där man gärna har lite högre G-krafter, och då hinner man uppfatta skillnader mellan olika däck och intresset följer efter. Men även om däcken i sig klarar högre greppnivåer har män mindre marginaler mot greppnivån som finns tillgänglig som avspeglar sig i statistiken.
Så tolkar jag de begränsade urvalet av manliga och kvinnliga bilförare som jag känner.
Fler kvinnor kör andrabilen, som ofta är mer sliten än förstabilen. Man glider fram i sin nya kelgris i form av en flott BMW medan frun är hänvisad till familjens Corsa -95 som hon dessutom tycker är lättare att parkera...
(raljerar här)
Förmodligen är det också oftast så att det är mannen som kollar luften i däcken, inte frun. Hon är ju inte dummare än att hon ber mannen göra det. istället för att smutsa ner sig själv.. ;-)
Ok, Kvinnor har sämre däck. Men dom har i alla fall dubbla rattar :)
När jag träffade min fru hade hon orginalsommardäcken på sin Focus, förvisso hade den bara gått 9500 mil men var 10 år gamal, mönstret var ca 2mm.
värre var väl att hon alla år haft däcken på förvaring hos Ford, men ingen hade sagt nått om att hon borde köpa nya.
I vanlig ordning får man väl reservera sig lite för resultatet eftersom ingenting sägs om det statistiska underlaget. Och skillnaden var faktiskt bara 0,2 mm...
Men jag kan gott tänka mig att resultatet rent generellt stämmer.
I de fall familjen har två bilar, så är det än idag oftast så att kvinnan kör den äldre och mindre bilen trots att det oftast är den som lastas mest.
Jag tror också att det "av hävd" är mannen som förutsätts vara den som sköter om bilarna, vilket rimligen innebär att den "egna" bilen får bättre skötsel.
Hur det är med ensamstående kvinnor, vet jag inte alls. Min uppfattning är att kvinnor ofta är väl så tekniskt tänkande, men kanske undviker att skita ner sig.
Men kanske har jag bara lite kvarvarande fördomar...
Vet inte riktigt vad jag skall tro om denna undersökning.
Står i artikeln att:
"– Det är tur att kvinnor faktiskt kör bättre än män, kvinnor har betydligt bättre olycksstatistik i trafiken än män och med ökad koll på däcken kanske skillnaden skulle bli ännu större, säger Mats Carlsson, trafiksäkerhetsansvarig på NTF. "
Att kvinnor har bättre olyckstatistik beror väl på att de kör inte lika ofta som män!
Eller hur mäter de statistiken?
Är det över huvud taget lagligt och framför allt politiskt korrekt att registrera könstillhörighet i vår HEN-dominerade värld? Dessutom hur har könsbestämningen utförts?
Fruntimmer kör sämre och har sämre däck. Det är fakta!
Kvinnor tror antagligen att mönsterdjup på däck är ett mått på hur snygga däcken är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.