Människor som färdas i bilar eller bussar genom vägtunnlar utsätts för betydligt lägre halter av skadliga partiklar än man tidigare trott. Mindre än 10 procent av de grövre partiklarna, som tillkommit främst genom vägslitage från dubbdäck, tar sig in i kupén på personbilar eller bussar.
Forskningen har gjorts av Stockholms Luft- och bulleranalys, SLB, på uppdrag av Trafikverket. Studierna är en del av underlaget för att fastställa riktvärden för luften i Förbifart Stockholm och andra vägtunnlar.
Det är de små partiklarna, så som sotpartiklar från avgaser, som lättast tar sig in i fordonskupén om ventilationen är påslagen vid tunnelkörning.
– Man bör alltid stänga av fordonets lufttillförsel när man kör i en tunnel. Det bör vara lika självklart som att sätta på sig bilbältet. När den nya leden öppnar är dessutom sannolikheten stor att alla bilar är utrustade med recirkulation, säger Marianne Klint som projektleder forskningsprogrammet.
Men även om föraren inte stänger av lufttillförseln utifrån då bilen färdas genom en tunnel säkerställer tunnelventilation att sotpartikelhalterna hålls på en acceptabel hälsonivå.
Diskutera: Vad tycker du om forskningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idag har många bilar automatisk recirkulation. Men ofta krävs det rätt mycket luftföroreningar för att dessa ska slås på. Partiklar från dubbdäck reagerar de inte på. Dock finns det ändå ett samband med höga koncentrationer av andra ämnen som just i tunnlar, vilket gör att den ändå aktiveras. En del bilar har även kolfilter och de borde ta bort partiklar från dubbdäck utan att recirkulationen aktiveras. Tidigare hade jag en separat knapp för kolfilter på min bil, men nu saknas den och ändå står det att bilen har kolfilter och därför borde luften alltid renas via kolfilter. Men när jag kör igenom tunnlar slår jag alltid på recirkulationen manuellt ändå som vana.
Jag har ett större problem även om det blivit mycket bättre. Jag kör nämligen MC. På 70-talet när man körde Autobahn var det helt svart vid snytning. Nu är det nästan inget p.g.a. avgasreningen. Har kört MC i 43 år och drygt 65 tusen svenska mil i 32 länder och 34 amerikanska delstater. Man har säkert lika svarta lungor som om jag varit rökare. Hade jag rökt hade jag kunnat sluta men hojkörningen kommer jag att fortsätta med tills jag skaffar permobil av märket Harley.
Om man sitter i bilköer i tunnlar på vintern krävs AC för att bilens rutor inte skall imma igen om man kör med recirkulationen på.
Jag kör en Mondeo (2007) med ACC - den immar igen med recirkulation även med ACC på. Södra länken - för lång = immar igen, törnskogstunneln i Sollentuna - för lång = immar igen, eller prova några av tunnlarna i Österrike eller Italien - samma resultat = livsfarligt. Kan tro att forskaren aldrig åkt själv i en tunnel vintertid med hög luftfuktighet. En teoretiker som aldrig ute och provar innan den yttrar sig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.