Volvo är just nu mitt uppe i en helomvändning när det gäller hur bilarna ska säljas. I slutet av november kom beskedet att Volvo Cars sagt upp avtalet med Bilia efter 90 års samarbete – och det skedde enligt kommunikationschefen ”helt utan förvarning”.
Tidigare under hösten ville Volvo Cars även köpa den fristående Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor med nio anläggningar. Företaget bildades 1964 och säljer även Mercedes, men den verksamheten är inte inräknad i Volvos affär.
”Strategin är att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse”, skrev Volvo i pressmeddelandet där affären med Upplands Motor offentliggjordes.
Men innan affären kunde gå igenom måste vissa hinder undanröjas. Nu ger Konkurrensverket grönt ljus för Volvo Cars att förvärva Upplands Motor.
”Volvo Cars ska modernisera och uppgradera det sätt som kunderna köper, leasar, prenumererar på och servar sina bilar i Sverige. Ett viktigt steg på väg mot målet är att skapa en egen återförsäljarverksamhet vid sidan av det befintliga återförsäljarnätverket”, uppger Volvo.
Målet för Volvo är att sälja hälften av alla bilar online inom fem år.
Läs också: Bilia efter Volvos besked: ”Ser över alla våra kontrakt”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min Renault ät köpt av Bilia. De är verkligen giganter. Det är klart att jag undrar över den framtida verksamheten. Jag har serviceavtal 3 år framåt med Bilia och billån-finansiering.
Volvo vill ha större vinst på varje nya bilar och säljer därför online.
Kommer inte köpa bil via nätet. Volvo förstör det roliga med bilaffären. Det andas girighet.
Gör en Tesla? Ser inget laddnätverk... Nej Kinesvolvo kommer inte ha en ljus framtid
Volvo kanske ska börja säljas på Alibaba?
"Gör en Tesla"?
Tesla har ju både säljställen och egna serviceverkstäder.
"Att beställa på nätet" är ju en eufemism.
Det är ju i princip det ÅF gör idag.
Är ingen skillnad mot vad du kan göra idag heller.
Små marginella förändringar.
Behöver ju fortfarande hämta ut bilen och serva den någonstans...
Känns mest som polering av verksamheten för att man ska kunna säga att man "gör" nått modernt.
Ganska mycket meh i det stora hela.
Kommer ju inte handla om man kan beställa på nätet eller inte.
Snarare som alltid, hur sketen eller inte sketen ens serviceorganisation ser ut.
Sen får man kalla den vafan man vill...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.