Diskussionen om så kallade e-bränslen – eller syntetiska bränslen – har gått varm de senaste åren. Tanken är att kunna köra vidare med dagens förbränningsbilar, men med ett bränsle som är bättre för klimatet än bensin eller diesel.
E-bränslen har dock fått hård kritik, och senast att stämma in i den kritiska kören är Peter Fintl, teknologi- och innovationschef på konsultbolaget Capgemini. Han är visserligen för e-bränslen – men inte i personbilar.
Enligt honom låter det lockande att kunna fortsätta använda samma typ av bil och samma mack som i dag, men med lägre utsläpp tack vare e-bränsle.
– Men bara 15–20 procent av den elektriska energin som används förflyttar bilen och det förväntas inte komma några genombrott som kommer ändra detta på medellång sikt, säger Peter Fintl i en intervju med branschtidningen Automobil Industrie.
Han hävdar också att idén om att förbränningsmotorns framtid kan räddas av e-bränsle är vilseledande.
– Det finns ingen väg runt batterielbilarna.
- Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer.
- Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket ger antingen metanol eller kolväteprodukter som bensin och diesel.
- De kan produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om drivmedlen tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
- Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av energin som går åt vid tillverkning når hela vägen fram till fram till bilens hjul. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-08-16 17:03 Ja det var ett lysande…
- 2024-08-15 20:05 motorcykelentusiasten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.