Nästa artikel
Kritiken mot e-bränslen: Passar inte i bilar
Nyheter

Kritiken mot e-bränslen: Passar inte i bilar

Publicerad 2024-08-14 09:20 (uppdaterad 2024-08-15 15:05)
Usel verkningsgrad gör att e-bränslen inte passar i personbilar, enligt teknologi- och innovationschefen på konsultbolaget Capgemini.

Diskussionen om så kallade e-bränslen – eller syntetiska bränslen – har gått varm de senaste åren. Tanken är att kunna köra vidare med dagens förbränningsbilar, men med ett bränsle som är bättre för klimatet än bensin eller diesel.

E-bränslen har dock fått hård kritik, och senast att stämma in i den kritiska kören är Peter Fintl, teknologi- och innovationschef på konsultbolaget Capgemini. Han är visserligen för e-bränslen – men inte i personbilar.

Enligt honom låter det lockande att kunna fortsätta använda samma typ av bil och samma mack som i dag, men med lägre utsläpp tack vare e-bränsle.

– Men bara 15–20 procent av den elektriska energin som används förflyttar bilen och det förväntas inte komma några genombrott som kommer ändra detta på medellång sikt, säger Peter Fintl i en intervju med branschtidningen Automobil Industrie.

Han hävdar också att idén om att förbränningsmotorns framtid kan räddas av e-bränsle är vilseledande.

– Det finns ingen väg runt batterielbilarna.

Detta är e-bränsle
  • Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer.
  • Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket ger antingen metanol eller kolväteprodukter som bensin och diesel.
  • De kan produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om drivmedlen tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
  • Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av energin som går åt vid tillverkning når hela vägen fram till fram till bilens hjul. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (13)

  • 2024-08-16 17:03 Ja det var ett lysande…
  • 2024-08-15 20:05 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.