Storbritannien är EU:s största exportmarknad för bilar, och köper fler europeiska elbilar än något annat land.
Men en kommande importskatt, som väntas träda i kraft nästa år, riskerar att hota den viktiga handeln. Det menar Acea, branschorganisationen för europeiska biltillverkare.
Nu kräver de att de nya reglerna skjuts upp i tre år, till 2027.
– Att driva upp konsumentpriserna på europeiska elfordon, just vid den tidpunkt då vi måste slåss om marknadsandelar inför hård internationell konkurrens, är inte rätt drag, sa Luca de Meo, president för Acea och vd för Renault, i ett uttalande på måndagen.
Kräver lokala komponenter
Det hela rör en klausul i det handelsavtal som upprättades mellan EU och Storbritannien efter Brexit. Enligt denna måste elbilar som köps och säljs mellan blocken innehålla 45 procent europeiska komponenter från och med år 2024, eller möta importtullar på 10 procent. För batteripaketen är kravet mellan 50 och 60 procent lokala komponenter.
Problemet är att biltillverkare i varken Storbritannien eller Europa har byggt upp sina leverantörskedjor för elbilar tillräckligt mycket för att kunna möta de kraven. I dag kommer en stor del av komponenterna i elbilar från Kina.
Enligt Acea kan de nya reglerna komma att kosta bilindustrin uppemot 50 miljarder kronor.
Biljätten Stellantis har sagt att de kommer att stänga bilfabriker i Storbritannien om de nya reglerna införs, och att tusentals jobb kommer att försvinna.
Representanter från EU och Storbritannien ska mötas i veckan för att diskutera handel, skriver Reuters.
En rättelse har tillfogats artikeln.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 25 september 2023 Tack så förb*nnat mycket, j…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.