I år väntas Europa importera 600 000 bilar från Kina. År 2025 kommer den siffran ha ökat till 1,1 miljoner – motsvarande 7,5 procent av den totala marknaden. Det säger Werner Olle, professor vid tyska Chemnitz Automotive Institute, enligt Automobilwoche.
– Eftersom bilarna som importeras från Kina till stor del är batteridrivna är delen av det här segmentet betydligt högre, säger han vidare.
År 2025 spår han att var fjärde elbil som säljs i Europa kommer att vara byggd i Kina.
Kinesiska elbilar är ofta tiotusentals kronor billigare än europeiska motsvarigheter, samtidigt som de erbjuder konkurrenskraftig teknik – inte minst när det kommer till batterier.
Kinas bilindustri har en stor fördel när det kommer till pris och tillgång till nödvändiga råvaror, och har en gigantisk hemmamarknad som ger företagen skalfördelar.
– I jämförelse spelar Europa med en dålig hand just nu, säger Dirk Vogel från den tyska branschorganisationen AMZ.
Han nämner bland annat höga energipriser, regleringar och tidig utfasning av elbilssubventioner som faktorer som ligger Europas bilindustri i fatet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 22 oktober 2023 saabnisse skrev: Men du…
- 28 september 2023 Om man istället säger…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.