Du har väl bytt till vinterdäcken? Från och med torsdag den 1 december är det olagligt att köra på sommardäck vid vinterväglag.
Från den 1 december till och med den 31 mars kräver svensk lag att personbilar med en totalvikt på högst 3,5 ton ska rulla på vinterdäck om det finns is, snö eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. Lagen omfattar även släp som dras av dessa fordon.
Däcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
Den som bryter mot lagen riskerar – förutom sin egen och andras trafiksäkerhet – böter på 1 200 kronor och att få reducerad ersättning från försäkringsbolag vid en eventuell olycka.
Diskutera: Väljer du dubbdäck eller friktionsdäck?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13829266.ab
Eftersom bättre grepp räddar liv vill jag rädda så många liv jag kan. Därför kör jag numera på såna här: http://www.maskinisten.net/userpix/848_p1160194_medium_1.jpg
Jag tror att jag har räddat ungefär 1000 liv hittils. (Obs! Ovetenskapligt antagande helt taget ur luften)
Det här med ”angränsande vägar” var nytt för mig, menar man det bokstavligt?
Det betyder ju att om vägen är helt torr och bar utan vinterväglag men det finns snö på angränsande små grusvägar så måste man ändå köra på vinterdäck fast det inte råder vinterväglag på den väg man kör på.
Det är ju motsägelsefullt och ologiskt och onödigt tillkrånglat eftersom det då blir en personlig åsiktsfråga hos den som gör bedömningen.
Värdelöst.
Självklart väljer jag dubbdäck! Skillnaden mellan dubbfria vinterdäck och dubbdäck är framför allt att dubbdäcken ger ett överlägset fäste då väglaget är som mest förrädiskt. Dessutom är dubbdäck bättre på barmark, vilket de flesta har missat. De nackdelar som framhålls i olika sammanhang är kraftigt överdrivna. Dålig luftkvalitet och vägslitage beror främst på annat än dubbdäck.
Jo, så är det: Finns det finns is, snö eller frost på vägbanan eller angränsande vägar räknas det petigt som vinterväglag. Rätt sjukt egentligen om du kör på en motorväg och inte har minsta avsikt att svänga in på en angränsande väg. Och än värre är: Det är alltid snutens bedömning som gäller.
Per K:
"Dessutom är dubbdäck bättre på barmark, vilket de flesta har missat."
Fel, undersökningar visar på motsatsen.
Jag kör fortfarande på sommardäck. Har inte haft vinterväglag än, och skulle det bli behov så byter jag.
@jes_: Right on. Kör med fullt blås och kedjor i motorvägsfart. Gissar att du inte ens kommer fram till nästa avfart.
Per_K:
varför skulle dubbdäck vara bättre på barmark? Då räknar jag med att du har dubb på sommandäcken med....... vad är det alla har missat?
Erik
dubbdäck på barmark på VINTERN är bättre än friktionsdäck p.g.a. att det är just på barmark det är svårt att se isbeläggning efter att det varit disigt eller småregnat på dagen och sen på kvällen/natten när det fryser till. Det är så i Skåne, plusgrader och minusgrader om vartannat och regn som fryser till is.
Har du aldrig hört talas om den "svarta halkan"? När fuktig vägbana fryser till is vid broar, skogspartier och dylikt. det är där dubbdäcken gör störst nytta. På snöiga vägar räcker det nog fint med friktionsdäck så länge som det inte bildats isskorpa på den.
naturligtvis vet jag det, och det tar jag för givet att alla vet(som skriver här iaf). Just därför tolkade jag pers kommentar som att han mena just BARMARK, inte underkylt eller svarta hal... Vilket man kan ana i och med min gliring om sommardäck.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.