Nästa artikel
Krav på vinterdäck för tunga fordon
Nyheter

Krav på vinterdäck för tunga fordon

Publicerad 2 maj 2011 (uppdaterad 3 maj 2011)
Inför krav på vinterdäck för lastbilar och bussar från 1 december 2011. Det föreslår Trafikverket och Transportstyrelsen.

Tunga fordon som stoppar trafiken vintertid får nu svenska myndigheter att agera. Trafikverket och Transportstyrelsen lägger fram ett gemensamt förslag om krav på vinterdäck för tunga lastbilar, bussar och personbilar som väger mer än 3,5 ton.

Förslaget gäller vinterdäck på fordonens drivaxel, i linje med motsvarande lagar i Tyskland och Norge. Om regeringen godtar förslaget kan lagen träda i kraft 1 december 2011.

– Vårt gemensamma förslag med vinterdäck för tunga fordon är ett naturligt led i att öka framkomligheten i transportsystemet. De senaste vintrarna har den tunga trafiken varit inblandade i många olyckor eller stopp som inneburit omfattande störningar i trafiken, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

– Det finns många orsaker till att tunga fordon är inblandade i olyckor och störningar i trafiken. Det kan vara faktorer som hög hastighet, olämplig lastning, bristfälligt vinterunderhåll och dåliga däck. Att införa ett vinterdäckskrav är ett viktigt steg mot att öka trafiksäkerheten på tunga fordon, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Dåvarande myndigheten Vägverket föreslog 2009 en lag om vinterdäck för tunga fordon, men förslaget antogs inte eftersom buller och vägslitage befarades öka.

Diskutera: Vad tycker du om krav på vinterdäck för tunga fordon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-02 14:53
Newspeak (ej verifierad)

Äntligen!

#2 • Uppdaterat: 2011-05-02 14:55
Raymond K (ej verifierad)

Bättre sent än aldrig

#3 • Uppdaterat: 2011-05-02 15:28
KaptenOberkommando

Just så: ÄNTLIGEN!

Dock saknas en olycksparameter i artikeln, nämligen den att lastbilar (särskilt släp) och bussar ofta BLÅSER av vägen (!). Därför borde det bli lag vinterdäck på mer än drivaxeln. Men för att inte krångla till det olika länder emellan får väl det här anses som ok.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-02 17:11
Roy J

Det var inte en dag för tidigt!
Men vad har man emot styrförmåga?

#5 • Uppdaterat: 2011-05-02 18:51
Emme

Det jag tänkte säga är den redan sagt.
Konstigt att det dröjde så länge bara.

#6 • Uppdaterat: 2024-10-14 13:43
Gäst (ej verifierad)

Varför kan man inte göra detta riktigt?? SJÄLVKLART skall det vara vinterdäck även på de styrande hjulen!! Vem vill möta en lastbil i en kurva som plogar rätt fram?

Med bättre däck på drivhjulen kommer lastbilarnas hastighet att öka, och då kommer de styrande hjulen vara den svaga länken.

Ta till er detta, beslutsfattare, om ni läser det!

Jag vet, för jag kör lastbil och vet hur det var i vintras.

Gör om, gör rätt!

#7 • Uppdaterat: 2011-05-02 22:09
Thommys

Vettiga åkerier kör redan med vinterdäck runt om.

Varför skulle vi ha slappare lagar än Norge och Tyskland? De skyller på högre ljud och mer vägslitage. Det kan jag förstå om det handlar om dubbdäck, men så är inte tänkt.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-02 22:36
Nithin

"Dåvarande myndigheten Vägverket föreslog 2009 en lag om vinterdäck för tunga fordon, men förslaget antogs inte eftersom buller och vägslitage befarades öka."

Jaha, var det så enkelt?

Man mäter inte och kontrollerar inget.
Man befarar..

Mhm..
Och jag som trodde det handlade om pengar.
Tji, fick jag.

Och som 'Roy' sa, "..vad har man emot styrförmåga.."

Jaja, på landsbygden kan dom iaf. köra lite längre bort från alla andra och på så vis inte vara i vägen.
Hoppas bara att det lutar åt rätt håll och att det finns tillräckligt med plats.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-03 10:12
HakFri

En annan effekt blir att lastbilar inte får köra på Hornsgatan i Sthlm. Till att börja med, småningom stängs de väl ute överallt när man vill leka storstad i någon kommun. Omlastning till bilar utan dubbdäck utanför samhällena? Det är väl det som kallas att "skapa sysselsättning"?

#a • Uppdaterat: 2011-05-05 17:04
Roy J

En parentes:
Snälla leifer, kan du försöka skärpa till dig och inte balna ihop spalterna, tack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.