Nästa artikel
Beslut i dag: Elbilar får högre bonus – höjs till 70 000 kr
Nyheter

Beslut i dag: Elbilar får högre bonus – höjs till 70 000 kr

Publicerad 26 februari 2021 (uppdaterad 1 april 2021)
Elbilsbonusen höjs till 70 000 kr från och med den 1 april. Samtidigt skärps reglerna för laddhybrider, efter regeringens besked.

För snart tre år sedan infördes bonus/malus-systemet, där nya bilar med låga utsläpp får bonus och bilar med högre utsläpp får en särskild straffskatt som tas ut under tre års tid.

När biltillverkarna gick över till den tuffare WLTP-körcykeln för att mäta förbrukning och utsläpp blev resultatet högre fordonsskatt för nästan alla förbränningsbilar utan laddkontakt.

Regeringen har länge velat skärpa bonus/malus ytterligare. Under hösten presenterades ett förslag där elbilsbonusen höjdes till 70 000 kr samtidigt som reglerna för laddhybrider blev tuffare. Dessutom skulle den förhöjda fordonsskatten för vanliga bilar med förbränningsmotorer höjas ytterligare.

Kritiken lät inte vänta på sig. Några av Sveriges vanligaste bilmodeller kan kosta över 10 000 kr om året att skatta, och det finns även uppgifter om att systemet går back – trots att det ska vara självfinansierande.

Det finns uppgifter om att systemet går back – trots att det ska vara självfinansierande

Laddhybridköparna får fortfarande bonus, så länge bilen släpper ut mindre än 60 g/km. Bonusen justeras också ned en aning jämfört med tidigare.

Nu blir de nya och tuffare bonusreglerna verklighet, något regeringen skickat ut ett pressmeddelande om. Däremot är det fortfarande inget slutgiltigt beslut taget för malusdelen, det vill säga den högre straffskatten.

– Malusdelen är en lagändring som således beslutas i riksdagen. Pressmeddelandet handlade om bonusdelen vilket är en förordning som beslutas av regeringen, säger Josefin Sasse, pressekreterare hos miljö- och klimatminister samt vice statsminister Per Bolund (MP), till Vi Bilägare.

Med de nya reglerna får alla som köper en elbil får 70 000 kronor i bonus, en höjning med 10 000 kronor jämfört med i dag och även laddhybrider får fortsatt bonus även om den sänks. Dessutom skärps gränsen för vilka bilar som får bonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Här kan du se vilka laddhybrider som blir av med bonusen.

Reglerna gäller bara nya bilar som tas i trafik från och med 1 april 2021. Miljöpartiet har öppnat för att skärpa bonus/malus ytterligare framöver.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, har riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) sagt under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.

Läs också: Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”

Bonus/malus är ”rakt igenom en dundersuccé på alla möjliga sätt”, tycker miljöpartisten Lorentz Tovatt. Han påpekar dock att systemet kan uppfattas som hattigt.

Moderaterna och Sverigedemokraterna har försökt stoppa förslaget om att skärpa bonus/malus. De efterlyser andra åtgärder som är mer kostnadseffektiva och kallar bonus/malus för ”symbolpolitik”. Liberalerna har å andra sidan kritiserat Moderaterna för att inte ha visat något förslag som är bättre.

”Bonus/malus-systemets utformning gynnar särskilt köpare i storstäderna som får lejonparten av bonusen medan andelen sålda malusbilar är störst på lands­bygden”, skriver flera moderater i en riksdagsmotion.

En genomgång som Vi Bilägare gjorde tidigare i februari visade också att flera remissinstanser kritiserat det nya förslaget. Branschorganisationen Bil Sweden vill till exempel sprida ut skatten över sju år istället för tre, och att även HVO-dieselbilar får rabatt på skatten.

Men miljöpartisten Lorentz Tovatt håller inte alls med. Han kallar systemet för ”briljant” och vill höja malusskatten ännu mer för att finansiera systemet.

– Jag blir förskräckt över retoriken när jag lyssnat på debatten. Det har pratats om symbolpolitik och det har pekats på olika brister i systemet utan att påtala vilka brister det är. Men låt oss titta på effekterna bonus/malus fått. Det är rakt igenom en dundersuccé på alla möjliga sätt. Ökningen på laddbara fordon under 2020 var 132 procent, sa han under riksdagens debatt.

Han påpekar dock att systemet kan uppfattas som hattigt.

– Om jag fått bestämma skulle vi haft en plan fram till 2025 med många förändringar i små steg.

Läs också: Räkna själv: Så hög blir bonus eller malus för din nya bil

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.