Nästa artikel
Bonus/malus skärps igen – men nackdelarna är kvar
Nyheter

Bonus/malus skärps igen – men nackdelarna är kvar

Publicerad 4 mars 2021
Ingen lättnad för husbilar, ingen övre bonusgräns för dyra bilar – och inget exportförbud. ”Vi nådde inte hela vägen fram i förhandlingarna”, hävdar Centerpartiet.

På onsdagen tog riksdagen beslut om att höja fordonsskatten på nästan alla vanliga bensin- och dieselbilar utan hybridteknik ännu en gång.

Det så kallade bonus/malus-systemet har redan justerats flera gånger, med högre fordonsskatt som följd. Nu har elbilsbonusen höjts till 70 000 kr, reglerna för laddhybrider skärps och den särskilda ”malusskatten” höjs alltså igen för bilar utan laddkontakt.

Det var Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som röstade för. Moderaterna och Sverigedemokraterna röstade mot.

– Vi har varit med och förhandlat fram det nuvarande förslaget inom ramen för budgetarbetet. Det finns dock ett par punkter där vi inte nådde hela vägen fram i förhandlingarna och där regeringens förseningar gjorde att frågorna inte kunde hinnas med inom tidsramarna som gavs, säger Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, till Vi Bilägare.

”Det finns ett par punkter där vi inte nådde hela vägen fram i förhandlingarna”

Centerpartiet ville helt lyfta ut husbilarna och vissa lätta lastbilar med hög tjänstevikt ur bonus/malus-systemet. Eftersom husbilar är stora, tunga och dieseldrivna drabbas de särskilt hårt och kan få en förhöjd fordonsskatt på över 30 000 kr per år

Enligt Rickard Nordin finns det än så länge inte så många alternativ till dieseldrivna husbilar och ”tunga lätta lastbilar”.

– De kunde istället placeras i ett eget system, säger han. 

Läs också: Nu är det klart: Så mycket högre blir straffskatten

Nya husbilar kan fortfarande ha en extremt hög fordonsskatt på över 30 000 kr per år. Men reglerna för att ställa av fordonet har gjorts om, vilket delvis lättar på bördan för ägarna.

Ingen övre gräns

Den bonus som betalas ut till köpare av elbilar och laddhybrider har i dag ingen övre gräns. Det innebär att bonusen även betalas ut till dyra bilar i miljonklassen. Mer än 400 miljoner kronor har delats ut till bilar som kostar omkring miljonen eller mer, visar en granskning Vi Bilägare gjort.

Det är något som miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) sagt att han vill ändra på.

– Från Miljöpartiets sida vill vi gärna se ett tak på hur dyr en bil får vara för att kunna få bonus. Tanken med det är att man ska stimulera elbilar som fler konsumenter har råd med. Detta är en av de saker vi kommer att ta upp när vi nu ser hur systemet ska utvecklas i framtiden, sa han till Vi Bilägare.

Så blev det dock inte, och även Rickard Nordin hade velat se den här typen av ”tak” för bonusutbetalningarna.

– Vi hade också gärna sett ett takbelopp där bilar över en viss summa inte får bonus. De allra dyraste lyxbilarna behöver inte ytterligare en bonus för att bli tillgängliga för köpare. 

Exportförbud i fem år

Regeringen har också fått hård kritik för att många bonusbilar försvinner till utlandet på export efter att köparna kasserat in bonuspengarna. Rickard Nordin vill införa ett exportförbud för miljöbilar under de första fem åren.

– Den som äger bilen får betala tillbaka hela eller delar av bonusen om bilen säljs till utlandet, säger han.

Läs också: Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.