430 fast anställda och mellan 150-200 konsulter arbetar på Saabfabriken i Trollhättan, enligt tidningen TTELA. Nyrekryteringar pågår även nu.
Sedan produktionsstarten den 10 december har 31 Saabar sålts via företagets hemsida och hälften av dem såldes första dagen. Just nu byggs 10 bilar i veckan.
I slutet av januari kommer man att kunna provköra bilarna och i april kan de sedan hämtas ut. Det handlar om Saab 9-3 Aero Sedan med bensinmotorer och 220 hk som säljs fullt utrustade för 279 000 kr, eller 289 000 kr med automatlåda.
Jämfört med de gamla Saabarna har årsmodell 2014 bland annat fått nya framsäten och en ny logga.
Under det första kvartalet planerar Nevs att börja bygga eldrivna bilar.
Diskutera: Vad tycker du om de nya Saabarna?
Plus: Kunglig komfort, knappt något som stör sikten, massor av utrustning.
Minus: Utrymmet i baksätet är väl inte det största.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte: produktionsstart 10 december, och 10 bilar produceras i veckan - så varför ska kunderna behöva vänta till april för att hämta ut bilarna?
Har NEVS ett antal producerade, sålda bilar som bara står och samlar damm i deras fabrik? Varför?
Är bilen typgodkänd ännu?
@ T B:
De första 300, (tror jag att det var), går till Kina.
31 köpare av en bil som ännu inte går att provköra. Hade man hoppats på fler? Positiva rapporter från provkörningar kan sätta fart på försäljningen. Om inte så blir bilen ett kort mellanspel i väntan på den eldrivna.
Svårt att sia om denna försäljning. Först tänkte jag att de bilarna som såldes först har gått till de största (och kanske sista?) entusiasterna som har tillräckligt med pengar för att gambla.En del utav dessa kanske t.o.m har köpt sin bil som samlarex?
Nu har det sålts 31 bilar och kanske blir det inte så många fler eller så vågar fler att ta steget när de första väl är lev,men jag tror det inte.
Att även tänka på är att det handlar om ren internetförsäljning. Dem som har köpt har även köpt bilen osedd, utan att ha provkört eller dylikt. Jag ser det som att ett intresse finns. Bilen är ju inte direkt jättebillig heller.
Hoppas de lyckas men jag fattar inte hur denna trots all stora apparat skall gå runt med att endast bygga 10 bilar i veckan.
Naturligtvis går det inte runt, det är väl främst ett sätt att bli av med de 200 lagerhållna motorerna och att inte bli bortglömd.
Siktet står nog inställt på de eldrivna nya modellerna, vad nu det kan ge?
Det är troligen även ett sätt att kolla produktionslinan håller för en större serieproduktion. Lyckas man dessutom sälja bilarna som tillverkas är det nog bara bonus för NEVS. Vi får väl hoppas att bilarna fungerar bra och att de modiga köparna är nöjda. Alla eventuella fel på bilarna lär nog basuneras ut i motorpressen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.