Vi berättade nyligen om Kias överskattning av räckvidden i elbilen e-Niro. På grund av felaktigt utfört test som ska mäta hur långt elbilen kunde köra på en laddning blev siffran något överoptimistisk.
Kona Electric, som delar mycket av sin grund med e-Niro, behöver därmed också justera sina siffror. Hyundais europeiska pressavdelning går ut med att batteripaketet på 39 kilowattimmar med den nya kalkylen ska ge 28,9 mils räckvidd och det större batteriet på 64 kilowattimmar uppskattas kunna ge en körsträcka på 44,9 mil vid blandad körning enligt körcykeln WLTP.
”Inkonsekvensen i testcyklerna har identifierats i av Hyundais pågående homologiseringsarbete, och denna situation följs noggrant för att komma fram till en fullständig förklaring”, skriver Hyundai i ett pressmeddelande.
Kona Electric lanseras i Sverige under våren 2019. Några priser är inte fastställda än.
Diskutera: Tror du att de korrigerade räckviddssiffrorna kan inverka negativt på försäljningen av Hyundai Kona Electric?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt klart tycker jag det mindre batteriet är mest intressant. Kör ju max 20 mil i sträck, sen är det dags för en fika/toapaus och då låter man bilen ladda.
Nej, det påverkar inte försäljningen det minsta. Problemet är tillgången på bilar, annars hade Hyundai (och KIA) sålt hur många som helst... Både Kona och Niro är förbaskat bra ihopskruvade bilar.
Raphael, om det finns laddstation att tillgå!?
På denna typ av bil får man räkna med energiförbrukning på ca 1,6 - 2 kWh/mil.
Vargen - har du testat eller gissar du ? När jag körde en Soul EV för några år sen så snittade jag runt 1,3 kWh/mil. Visst - det beror definitivt på hur fort man kör och årstiden men personligen skulle jag nog kunna ligga på de siffrorna kanske 7--8 månader/år. Sen är det kanske egalt om bilen drar 1,3 eller 1,6 kWh/mil så länge nuvarande beskattning på elen finns.
Styggavargen, elbilar kan laddas hemma i eluttag till motorvärmare fast det går rätt långsamt då men kan laddas över natten. Är man på resa så finns det idag laddstationer av olika slag över landet. Om man åker Sthlm - Göteborg så kan det vara lämpligt med paus i Linköping eller Jönköping och de har flera laddmöjligheter för elbil. Åker man Stockholm - Malmö så laddar man också där. Kör man Göteborg - Malmö så finns det flera laddmöjligheter utmed E3, och kör man Stockholm - Borgholm så kan man ta paus och ladda i t ex Linköping eller Västervik. Och sen har Kalmar och Borgholm laddare. Kör man Stockholm - Oslo så finns det flera laddare utmed E18. Varför inte en matpaus vid Diners som ligger på E18 mellan Arboga och Köping? Sen har du i Örebro, Karlskoga, Karlstad, Grums, Årjäng... Kör du Stockholm- Sundsvall kan du pausa i Gävle eller Hudiksvall... Kör man Örebro - Östersund så tar man en paus i Falun. Osv osv...
Vargens uppskattningar är nog ganska hyfsade säger min erfarenhet. Landsväg borde de ligga på 1,5 och motorväg närmare 2,0 kWh/mil större delen av året. En Ioniq förbrukar 1,65-1,8 på motorväg ungefär..
Testa gärna www.abetterrouteplanner.com för ett bra planeringsverktyg för elbilsresa. Finns "riktig" förbrukningsdata för flera vanliga elbilar.
Hur effektiva olika elbilar är verkar variera en del. Motor1.com i Italien har testat några här:
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/ på engelska
https://it.motor1.com/reviews/279422/auto-elettriche-prova-autonomia-reale-2018/ på italienska
Pi, du är en perfekt elbilsägare, men det vet du säkert redan! :-)
Grosser - nu kör jag personligen relativt få mil motorväg eller snarare få mil med 90-begränsningar eller högre. I mina dagliga körningar ingår det bara typ 5 km 100-väg - resten är 80 eller lägre.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.