Det har länge ryktats om att National Electric Vehicle Sweden, Nevs, blir den nya Saabägaren, men nu är köpet fastställt och klart. Det framkom under presskonferensen som drog igång klockan 13 i dag den 13 juni.
Kai Johan Jiang som står bakom elbilskonsortiet var närvarande och Nevs vision med Saab är att producera elbilar. Något intresse för Saab 9–5 eller 9–4X finns inte eftersom General Motors inte tänker sälja rättigheterna.
Nevs intresse ligger snarare i Saab 9–3 och den första produkten på marknaden kommer att vara en vidareutvecklad 9–3 med eldrift. Man ska även utveckla en ny bil på Phoenixplattformen. Fokus ska ligga på ren eldrift och alltså ingen hybridteknologi och den första elbilen ska börja säljas vid årsskiftet 2013–2014.
Bilarna kommer att byggas i fabriken i Trollhättan och just nu pågår arbetet med att rekrytera personal.
Nevs har inte köpt Saab Parts men har ett avtal med dem som de är nöjda med. De tänker inte berätta hur mycket de betalat för Saab eller ge någon prognos för hur stor volymproduktionen blir. Huruvida namnet Saab ska användas eller ej verkar inte heller helt klart utan ska diskuteras vidare.
Diskutera: Vad tycker du om köpet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste vara någon i gänget som har en ny batteriteknik på gång, utan bättre batterier kommer inte den rena elbilen upp i någon volym.
Det kanske är lägre priser på SAABEL, då kanske några fler köper den.
Spännande blir det, den som lever får se.
Spännande kan det bli, men jag tror inte på konceptet.
Och i vilket fall som helst blir det inte en Saab.
En elektrisk tivolibil kan fungera på Gröna Lund, men de som har kört Saab har andra kriterier när det gäller sitt bilval.
Förmodligen kommer den inte att få heta Saab!
Nu är det ju inte SAAB som ska bygga elbilar, utan NEVS som ska bygga elbilar med SAAB 9-3 som bas och som möjligen kommer att heta SAAB....
Bra att mak tar till vara kunskaperna. Sen får man väl se om vi i Sverige får något gått ur det.
Ser inte något man kan klaga på i detta läget.
Men gnällas ska det...
Kunde man inte sälja vanliga bilar i lönsam produktionsvolym hur ska man då kunna sälja tillräckligt med bilar i ett sådant smalt segment som elbilar med lönsamhet? Om några år får man nog se en ny konkurs.
saabnisse, jag lider med dig och alla andra Saab-entusiaster. Behåll ditt "nick" och var stolt över det.
Om man nu är oroligt över elektronikrost, så borde man kanske vara ännu mer oroad över en bil där hela (nåja, nästan) drivlinan är elektronik?
Att bilar som drivs med el är framtiden är jag säker på men det tar nog massor av år innan det blir bra. Nu gäller det bara att vara först med det bästa.
Så länge man kan transportera 5 personer en svensk mil i en bil för under en tia i energikostnader; så har el-bilar ingen chans. Såvida man inte tar till "piskan".
Just nu känns el &/eller etanoldrivna extra angeläget i och med att bensin/diesel-priserna runnit iväg.
Går själv i banorna att byta till en 9-5 etanol, nu kanske jag väntar till elbil?
http://9-5.se
Har verkligen även patenträtten till 9-3 sålts till denne nye ägare? Vad jag kan förstå, har den patenträtten sålts till Pang eller Yuongman. G-M s etanol/bensinmotor har sedan tidigare en variant som kallas 1,8 T som avtalköpts från GM. Denna motor kanske kan användas om nu inte detta avtal rivs upp?
Det nya bolaget (bilmärket?) behöver även en "vanlig" bil som genererar pengar till utveckling. Var finns dessa pengar idag?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.