Efter att ha legat stilla under fyra års tid, 2016 till 2019, har utsläppen från nya bilar minskat rejält. Under 2020 minskade koldioxidutsläppen från nyregistrerade bilar med 21 procent och under förra året blev minskningen 17 procent.
Allt fler bilköpare väljer en laddbar bil, men ökningen för laddhybriderna har till viss del avstannat. Istället har antalet nyregistrerade elbilar fördubblats tre år i rad.
Det är dock stora skillnader mellan olika kommuner, enligt siffror som Gröna Mobilister tagit del av. Även om kommuner i storstadsområden generellt sett har lägre utsläpp från nya bilar än mindre kommuner på landsbygden finns flera undantag. Dit hör till exempel Lekeberg, Berg och Laxå som alla har snittutsläpp på under 65 gram koldioxid per kilometer för nya bilar.
– Det går att välja elbil även utanför städerna, och det görs redan brett på sina håll, säger Stefan Andersson, generalsekreterare för Gröna Mobilister.
Kommun | Utsläpp (g/km) |
Lekeberg | 54 |
Sundbyberg | 56 |
Lund | 60 |
Solna | 62 |
Danderyd | 62 |
Berg | 63 |
Knivsta | 64 |
Laxå | 64 |
Mölndal | 64 |
Lerum | 65 |
Ekerö | 66 |
Nacka | 66 |
Robertsfors | 66 |
Vallentuna | 66 |
Krokom | 67 |
Forshaga | 67 |
Kävlinge | 67 |
Mjölby | 67 |
Värmdö | 67 |
Vadstena | 67 |
Källa: SCB/Gröna Mobilister
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.