Regeringens klimatbonus för lågutsläppsbilar går främst till de kommuner där medelinkomsten är högst. Det visar siffror från statistikföretaget Vroom och försäljningsplattformen Blipp.
Flest elbilar per invånare har registrerats i Danderyd och Solna, där 1,3 respektive 1 procent av invånarna köpt en ny elbil i år. Även Nacka, Vellinge och Södertälje ligger högt på listan.
I dessa fem kommuner har det registrerats 2 916 nya elbilar fram till den 23 augusti i år, vilket är knappt tio procent av det totala antalet i hela landet. Det innebär också att omkring 200 miljoner kronor i klimatbonus går dit.
När det gäller totalt antal sålda bilar är det framför allt de tätbefolkade storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö som ligger i topp. Av de 30 018 elbilar som sålts i Sverige fram till 23 augusti i år har omkring en tredjedel hamnat i tio av landets 290 kommuner.
Sju kommuner utan elbilar
I de mer glest bebyggda delarna av landet är det samtidigt få som slår till på nya elbilar. I de sju kommunerna Överkalix, Arvidsjaur, Vilhelmina, Dorotea, Norsjö, Malå och Storsele har inte en enda elbil registrerats hittills i år.
Åre är den kommun i den norra delen av Sverige som köper flest elbilar. Där har 39 exemplar registrerats.
Den som köper en ny lågutsläppsbil har rätt till en bonus från staten. El- och vätgasbilar ger sedan april i år en bonus på 70 000 kronor, sedan minskar summan i takt med att utsläppen per kilometer ökar. Bilar som släpper ut mycket får å sin sida en straffskatt.
I början av augusti meddelade Transportstyrelsen att de 2,91 miljarder kronor som fanns avsatt för miljöbilsbonusar under 2021 är slut och att utbetalningarna därför pausas.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 31 augusti 2022 Att boende i…
- 3 september 2021 Det säljs fler dyra bilar i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.