Nästa version av BMW:s toppmodell 7-serie kommer byggas med kolfiber och bilen ska kunna parkera med föraren på trottoarkanten.
Med en knappt två år gammal Mercedes S-Klass, en snart kommande ny version av Audi A8 samt en precis lanserad uppstickare från Cadillac ser det ut att bli en hård fight bland lyxbilarna.
BMW visar nu att de är med på tåget genom att sakta men säkert rulla ut nyheterna hos sin helt nya 7-serie. I klippet ovan skrider BMW inte på orden när det gäller bilens tekniska lösningar, men några helt revolutionerande sådana handlar det inte direkt om.
Precis som i BMW:s helt eller delvis eldrivna bilar utgörs flera av de bärande partierna i nya 7-seriens kaross av kolfibermaterial. Det är en av anledningarna till att modellen blir cirka 130 kilo lättare än sin föregångare.
Det enda motoralternativet som hittills nämnts är en rak sexcylindrig bensinmotor från BMW:s senaste program med så kallade Twinpower Turbo-överladdning. Den motorn är tänkt att arbeta tillsammans med en åttastegad Steptronic-automat. Nya 7-seriens chassit har luftfjädrad och automatiskt nivåreglerande fram- och bakaxel i standardutförande.
Några av de tekniska nyheterna är att BMW:s infotainmentsystem iDrive nu även får en pekfunktion på den centralt placerade skärmen i instrumentbrädan. BMW hävdar också att systemet är det första med geststyrda funktioner.
Bilen kommer med flera aktiva förarstöd och säkerhetssystem, bland annat nämner BMW att bilen får en adaptiv farthållare som ställer in sig efter den aktuella hastighetsbegränsningen, samma funktion som Ford nyligen presenterade i minibussen S-Max. Med hjälp av bilnyckeln, som består av en liten LCD-skärm, ska nya 7-serien även kunna parkeras fjärrstyrt.
Diskutera: Vilken är din lyxbilsfavorit?
BMW visar nu att de är med på tåget genom att sakta men säkert rulla ut nyheterna hos sin helt nya 7-serie. I klippet ovan skrider BMW inte på orden när det gäller bilens tekniska lösningar, men några helt revolutionerande sådana handlar det inte direkt om.
Precis som i BMW:s helt eller delvis eldrivna bilar utgörs flera av de bärande partierna i nya 7-seriens kaross av kolfibermaterial. Det är en av anledningarna till att modellen blir cirka 130 kilo lättare än sin föregångare.
Det enda motoralternativet som hittills nämnts är en rak sexcylindrig bensinmotor från BMW:s senaste program med så kallade Twinpower Turbo-överladdning. Den motorn är tänkt att arbeta tillsammans med en åttastegad Steptronic-automat. Nya 7-seriens chassit har luftfjädrad och automatiskt nivåreglerande fram- och bakaxel i standardutförande.
Några av de tekniska nyheterna är att BMW:s infotainmentsystem iDrive nu även får en pekfunktion på den centralt placerade skärmen i instrumentbrädan. BMW hävdar också att systemet är det första med geststyrda funktioner.
Bilen kommer med flera aktiva förarstöd och säkerhetssystem, bland annat nämner BMW att bilen får en adaptiv farthållare som ställer in sig efter den aktuella hastighetsbegränsningen, samma funktion som Ford nyligen presenterade i minibussen S-Max. Med hjälp av bilnyckeln, som består av en liten LCD-skärm, ska nya 7-serien även kunna parkeras fjärrstyrt.
Diskutera: Vilken är din lyxbilsfavorit?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lyxbil med stil - Jaguar
BMW:s 7-serie var länge en av få stora lyxbilar som var genuint roliga att köra. Senare generationer har svällt och fokus ligger numer på lyx och komfort vilket är synd. Ska man ha lite kul när ens privatchaufför är ledig finner man nog mest nöje bakom ratten i en XJ, Quattroporte eller en A8.
Men nu har man ju lyckats skala bort lite vikt och kanske har man lyckats att få tillbaks lite av körglädjen som BMW hade förr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.