Instruktionsboken är på 800 sidor och datorerna i nya S-klass är programmerade med cirka 30 miljoner rader programkod, det är ungefär lika mycket dataprogram som används i ett modernt trafikflygplan.
Trots det tar jag utan vidare förstudier plats bakom ratten, justerar in körställningen, startar motorn, lägger växellådan i ”Drive” och kör iväg. Det är slående hur enkelt och avslappnat färden går. De allra första metrarna åker vi dessutom på el, då vår provbil är en S 400 Hybrid. Det betyder att mellan den bensindrivna V6:an på 306 hk och den sjustegade växellådan, ligger en elmotor på 20 kW som klarar att ensam driva bilen korta sträckor i låg fart. Tack vare hybriddriften landar den deklarerade förbrukningen på 0,63 liter bensin per mil.
Styrningen är följsam, sikten utmärkt, drivlinan svarar snabbt på gaspådrag och bromsarna är lättdoserade. Komforten är i det närmaste bedövande hög, luftfjädringen sväljer mjukt vägens ojämnheter utan att det blir gungigt. Sammantaget hjälper detta till att trolla bort storleken och bakom den elegant tvåekrade ratten känner sig föraren snabbt lugn, trygg och avslappnad.
Bakom kulisserna håller bilen koll på framfarten och gör små justeringar när så är lämpligt. Mercedes-Benz har som tradition att lansera sina stora innovationer i S-klass och den nya generationen, internt kallad V(lång)/W(kort)220, är inget undantag.
I princip är nya S-klass den första produktionsbilen som kan köra sig själv! Ett omfattande batteri av sensorer håller koll på vad som händer framför bilen. Två videokameror, en infraröd kamera, en värmekamera och en radaranläggning söker av området framför bilen efter hinder och bromsar automatiskt om den behöver.
Med hjälp av videokamerorna håller bilen koll på körfältets sidolinjer och styr själv automatiskt för att bilen ska ligga mitt i fältet. Så länge linjerna är tydliga och föraren håller minst en hand på ratten kan bilen gasa, bromsa och styra sig själv ända tills bränslet tar slut.
Kommer då detta att missbrukas? Det finns en uppenbar risk att föraren kommer att frestas att använda sin telefon till sånt som Facebook bakom ratten i en S-klass.
Fast bäst är naturligtvis om dylika aktiviteter utförs från baksätet. Där är det också väldigt trevligt att befinna sig. Det finns fem olika baksätet för kunden att välja mellan. Grundutförandet är tresitsigt men därefter finns en rad mer eller mindre lyxiga varianter på temat två sittplatser och ett flott armstöd däremellan.
I provbilen fanns det också ett kylskåp lagom för två flaskor skumpa i väggen mot bagageutrymmet. Just den detaljen känns inte fullt så genomtänkt då kylanläggningen inkräktar ganska brutalt på bagageutrymmet.
Baksätets ytterst rymliga och bekväma fåtöljer är elektriskt justerbara och i vårt fall utrustade med massage, elvärme och ventilation. Här finns gott om plats för kropp och knopp men fotutrymmet är inte överdrivet generöst.
Listan över tillval är lång och här finns mycket spännande att botanisera bland. Vad sägs om ett aktivt fjädringssystem som med hjälp av videokamerorna scannar av vägbanan och anpassar hårdhet och dämpning till hur vägbanan ser ut.
Nya S-klass är den första bilen som helt lämnat glödlamporna för LED-ljus. Även strålkastarna är alltså av LED-typ och för 17 200 kronor extra får man ett adaptivt system som anpassar ljuset och automatiskt ”skär ur” ljuskäglan så att inte mötande eller upphinnande fordon bländas, trots att man kör med konstant fullt helljus påkopplat.
En annan nyhet är den digitala instrumenteringen, ytterligare en innovation vi säkert kommer att möta i våra vardagsbilar om några år. Instrumenten består av två bildskärmar intill varandra. På dessa visas sedan den information som är relevant. Layouten anpassas för vad som behöver få plats just för stunden. Det hela fungerar utmärkt och är lätt att läsa av i alla ljusförhållanden vi stötte på under provkörningen.
Är detta då världens bästa bil? Det vågar jag inte säga men klart är att i många stycken visar S-klass hur långt utvecklingen av bilen faktiskt kommit. Men inte ens den här modellen är helt utan frågetecken. Till exempel saknas strålkastarrengöring! Mercedes säger att LED-ljuset är ”så bra att det inte behövs”. Vi får se när vintern kommer.
Priset? Det är förstås högt men ändå inte högre än att Mercedes räknar med att sälja cirka 100 bilar per år i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes S-klass?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes S 400 Hybrid LångBetyg
PRIS, FRÅN KR: 941 000 (provbilen 1 367 700).
MODELL: 4-dörrars, 4-sitsig sedan.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 525/B 189/H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 945.
MOTOR: V6 direktinsprutad bensinmotor. Kamkedja. Volym 3 498 cm3. Max effekt 306 hk vid 6 500 v/min. Max vridmoment 370 Nm från 3 500 v/min. Elmotor toppeffekt 20 kW. El vridmoment 250 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, bakhjulsdrift. 7-stegs automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
FÖRBRUKNING: 6,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 147 g/km.
KONKURRENTER: Lexus LS 600h, Audi A8, BMW 7-serie, VW Phaeton.
VAD NYTT? Ny generation S-klass med intern beteckning V/W222.
FÖR VEM? Lottovinnaren som inte behöver en kombi.
PLUS: Komfortabel, säker, smidig, snål.
MINUS: Strålkastarrengöring saknas, ej drag på hybridversionen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken bil som är bäst beror ju på vad man som köpare prioriterar. Om man inte har pengar till service, försäkring, reparationer för att använda den, om man skulle få själva bilen gratis så är den inte bäst. Är man en livsnjutare som prioritera den bästa åkkomforten och njuter av bilåkandet så har den en bit kvar till njutningen man känner när man svävar över dom gropiga dåliga svenska vägarna i en Citroèn C5
"Nya S-klass är den första bilen som helt lämnat glödlamporna för LED-ljus. "
I standardutförande då, eller hur rmenar ni? För det finns massor av bilar som har "full LED".
Säkert en fantastisk bil men vi vanliga dödliga får väl vänta 10 år då man köpa den för 10% av nypriset.
Eftersom jag sedan 6 dagar är Mercedes-ägare så känner jag att jag givetvis måste hålla med om allt som skrivs i artikeln.
Världens bästa bil är för mig den bil jag har idag, inte mer än 4 meter lång och rymmer två Ikea Poäng fåtöljer, en stor vardagsrumsmatta, ett café-bord, en kontorsstol med hjul, högt ryggstöd och armstöd, ett mindre bord Ikea Lack, ett litet IKEA-datorbord (rätt smalt ärligt talat, knappt bredare än tangentbordet) två krukväxter palm. Plus diverse pärmar och kontorsmaterial. Detta är mitt kontor som jag flyttade för ett tag sedan, allt gick in i min bil på 4 meter, plus att jag fick med en passagerare bredvid mig fram också.
Om detta går in i Mercedesen, utan att behöva använda framsätet till något av detta, då kan jag överväga om den är "bästa bil", men om mitt kontor inte kan flyttas i en S-klass så är den inte bäst. Punkt. :)
Vad som är bäst är ju upp till var och en men nu var detta ju Mercedes egna ord.
Personligen så har jag lite svårt att uppskatta bilar som kostar så mycket som en S-klass gör även om en del teknik är intressant.
Samma sak med racingbilar e.t.c som får lov att kosta flera miljoner och lika mycket till i underhåll efter vart lopp och detta samtidigt som de skall likna dekaltrimmade versioner utav orginalet...Fan inte en skruv är de samma!
Det som jag dock finner intressant är att tekniken i S-klass senare hittar ner i långt billigare modeller vilket gynnar betydligt fler.
Raphael, har man råd med en sådan här bil har man nog råd att betala flyttgubbar som transporterar kontorsmöblerna.
Shogun, naturligtvis har du rätt i att det finns många kandidater till världens bästa bil, men jag gillar den här och jag gillar instrumentpanelen och ratten även om den är i grilligaste laget.
Men det ska väl vara en viss känsla att hålla i den.
Sedan kan man ju undra över varför det inte går att ha drag på hybridversionen, räcker inte 333hk?
Man räknar väl med att elmotorns effekt på 27 hk är för klen för att dra släp, men varför skulle man köra på el i det fallet?
Ser inte sittdynan lite kort ut i baksätet? Och ser man övertaget ut från baksätet när dörren är stängd , eller är det meningen att man skall luta sig framåt när man vill kunna titta ut som mannen på bilden.
http://bilder.egmont.se/cache/fd/fd9d/fd9dcb6e0ddc8c1d2c35e35a9143c1c6fbc437e3
Raphael: om du är smart, så skaffar du dig "kontoret på fickan", då får du ju ett mycket större urval av bilar som passar dig.. ;-)
Ja, det här är säkert en bra och säker bil. Dock är det ett försvinnande litet antal som kommer att hitta ut på vägarna. Kanske kan man se den som en provbänk för system som i framtiden hittar in i bilar för vanligt folk.
Säkert en bra bil men...
Gillar inte den bakåtlutande designen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.