Lyxsedanen Audi A8 är långt ifrån någon storsäljare i Sverige. Mellan januari och juli i år registrerades endast 22 exemplar, jämfört med 31 under samma period i fjol.
Kanske kan Audi locka några fler köpare när den ansiktslyfta bilen börjar säljas i september och de första bilarna anländer till återförsäljarna i november.
Designen är försiktigt förändrad med mindre ingrepp när det gäller grill, stötfångare, huv och baklampor. Audi gör dock en stor sak av de nya LED-strålkastarna som erbjuds som tillval. Varje enhet består av 25 lysdioder som kan justeras och slås av och på individuellt, till exempel för att inte blända mötande trafik.
Andra nyheter är att Audi förstärkt ljudisoleringen för att dämpa bullret i kupén. Den ringmärkta tillverkaren har också byggt om bagageutrymmet för att göra det enklare att lasta i och ur. Därtill har den redan milslånga listan med allsköns utrustning förlängts ytterligare, bland annat kan kupén numera smyckas med träslaget finådrad poppel.
Audi har också arbetat med motorerna och gjort de både snålare och starkare. Flera av motoralternativen erbjuds med cylinderavstängning, som vid låg belastning kan stänga av bränsleinsprutningen och tändningen för hälften av motorns cylindrar.
Den som vill åka snålt väljer med fördel dieselmotorn 3.0 TDI som nöjer sig med 5,9 l/100 km. Den som i stället vill höra ett maffigt motormuller kan välja den förlängda toppmodellen A8 L W12 Quattro. Och den som vill åka snabbt i sin över fem meter långa lyxbil kan i sin tur välja sportvarianten S8 som med en V8-motor på 4,0 liter och 520 hästkrafter accelererar från 0 till 100 km/tim på 4,2 sekunder.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Audi A8?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den vill jag ha!
Finns en här i Emmaboda som har den ursprungliga
Audi V8 som tillverkades mellan 1988-1994.
Det är ju viss skillnad mellan den och den nya här ovanför
"Lite" anonym är den ju nog och lär vara svår att ratta på parkeringsplatserna. Tror inte vårt minsta barn tycker om mittplatsen där bak! ;)
Inte alls min bil men säkert för nån som kör enormt långa sträckor varje dag?
Sober, men som redan påpekats lite väl anonym, kunde lika gärna varit en faceliftad Phaeton.
Väljer nog hellre en motsvarande BMW eller Merca när lottoraden behagar slå in...
Jag har haft den som hyrbil;-) under en vecka Tyskland, ja d.v.s. den icke faceliftade modellen. Fin bil att köra och med mycket hög komfort! Och vilka finesser! Men inget som jag skulle köpa; för stor och med ett ytte-pytte bagagerum! Ryggstödet bak är en halvmeter tjockt!
Hade jag bara råd, så skulle jag nöja mig med den här också:
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A8_4_2_quattro__335hk__FIN_48779597.htm?ca=18&w=3
Vore jag stenrik och på jakt efter en sån här bil så skulle nog framförallt S8 ligga bäst till. LS600h är förvisso fin men den här är perfekt ;) 7-serie ser förjäklig ut och S-klass är väl inte ful kanske... Men inte i klass med Audin :P
Sen är det bara att hoppas att man fortsätter vara rik så man har råd att reparera eländet ;)
Samma design som alla andra Audis
@Jes, det är B&O högtalarsystemet. När stereon stängs av åker diskanterna ned i panelen.
A3 eller A8, skillnaden är marginell vad gäller utseendet. Försprång genom teknik, symboliseras bäst genom singel frame grillen som Audi har introducerat! Ett enormt steg framåt!!
Ser man inte skillnad på den här och en A3 så hoppas jag att den personen ej befinner sig på vägarna körandes någon typ av fordon för då är synen verkligen dålig :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.