Regeringen har som mål att Sverige ska ha en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen. 2030 ska inga bilar tankas med drivmedel som bensin och diesel.
För att nå dit krävs kraftfulla ekonomiska styrmedel, enligt en färsk rapport från Konjunkturinstitutet. I rapporten, som lämnades till regeringen på tisdagen, slår institutet fast att koldioxidskatten måste höjas med 900 procent.
En sådan chockhöjning skulle innebära att priset för en liter bensin eller diesel ökar till över 40 kronor, jämfört med dagens priser som varierar mellan 14 och 15 kronor.
Forskarna vid Konjunkturinstitut noterar också i rapporten att Sverige är det enda landet inom EU som siktar på en fossiloberoende fordonspark till 2030.
Diskutera: Kraftigt höjd bränsleskatt – rätt eller fel?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varenda vettig människa fattar ju att detta passar politiker som vill höja skatterna på bränsle, dvs. "hur ska vi få igenom en höjning till 25-30 kronor litern, jo vi skrämmer med 42 kronor för då tänker alla; pust det blev inte så mycket som befarat". Sedan att 250 miljoner amerikaner och 100 miljoner ryssar kör glatt vidare med sina bensindrivna V8,or och "monstertrucks" och betalar 6 kronor litern, det gör inget, för vi svenskar "räddar världen", eller att allt som rör sig stannar i vårt land och det gör ju inte heller något att hela koldioxidhysterin bygger på datamodeller som inte stämmer varken bakåt eller framåt i tiden, eller att koldioxid är till nytta för växtligheten och därmed tillgången på mat
Bra poäng, gärna lite jämnare pris i världen, EU och FN? I detta fall "dricker" världen från samma källa och det hjälper föga om bara några få är sparsamma. Den ekonomiska chocken priset blev 40spänn hela jorden runt skulle vara påtaglig, men om man vet att det kommer skulle det ha bra miljöeffekter då alternativen blir lönsamma.
Går detta igenom blir min bil nästan värdelös, uppsidan det blir snorbilligt att köpa och köra s.k. "roliga" bilar då så länge man inte kör mycket...
I stockholm är vägnät och kollektivtrafik överbelastat ungefär halva dygnet.
Det finns politiker som föreslår att staden ska satsa på vintercykling istället för att bygga ut kollektivtrafiken. Jag tror inte att det är många vanliga kollektivresenärer som frivilligt väljer att cykla på vinterhala cykelbanor, så argumentet är nog bara till för att de ska slippa inse hur det ser ut i verkligheten. Att ett högt bränslepris skulle minska miljöpåverkan från transporterna är i och för sig sannt, men i dag inte mer realistiskt än det urbota dumma förslaget om vintercykling.
Så länge världens två mest befolkade länder fortsätter att växa med 10% om året, kommer det inte göra någon skillnad om bensinen kostar 200kr/litern...
På tal om klimathysterin, så är den totala ytan havsis (alltså Arktis + Antarktis) nu ca 22,5 miljoner kvadratkilometer. Det är den högsta siffran sedan 1994!
Har ni hört något om det i "den oberoende statstelevisionen" eller radio?
Och som vanligt hör man ingenting om avskogningen, för där finns inga pengar att hämta.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/skogsskovling-storsta-klimatboven
Är det någon som fortfarande tror på Klimathotet förutom politikerna?
Haha,..ja dessa ständiga skrämselrop om att bränslet skall chockhöjas är ju säkert enbart till för att vi skall anse att 15kr/litern är prisvärt.
Med 40kr/litern är det nog många som slutar med att vara så moraliskt riktiga och kanske anser att det här med att jobba inte längre är så viktigt o.s.v
Vi ser redan idag att bränsletörstiga bilar sjunker snabbare i pris än de som är snåla och det är ju inget konstigt med att folk tänker på ett annat vis när bränslet är så dyrt.
Att det måste göras något globalt är nog de flesta med på ( utom de som envist tror att människan medför något positivt till vår miljö )
men hur är en helt annan fråga.
Tycker att det ligger ett ansvar hos politikerna att se till att folket har råd och möjlighet till att ta sig till jobbet med mera.
Nu har man tjänat storkovan på bränsleskatt i över 100år på oss och i princip struntat i miljöansvaret lika länge ....Nu skall vi ställas till svars för detta svineri?
Nåja,...min familj kan nog ta sig till jobb utan bilen om det krisar men det finns ju många som inte riktigt ser någon utväg förutom att säga upp sig om bränslet plötsligt landar på 40kr/litern.
För 17 år sedan var bensinpriset ungefär hälften av idag, så om priset, om 17 år är 30 kr eller 40 kr, känns inte som livsavgörande. Antar att bilarna kommer dra en bråkdel av vad dagens bilar, så den reella kostnaden för att åka någonstans 2030, kommer förmodligen vara lägre än den är idag.
Och i Venezuela kostar bensinen 60 öre för en Gallon ca 3,8 liter och i Saudiarabien är det dyrt där motsvarande mängd bensin kostar nästan tre kronor.
Hur mycket is det finns ska vi nog vara försiktiga med att uttala oss om men visst är det som flera påpekar att lilla präktiga Sverige kan nog inte ensamma rädda världens klimat. Människan är som Mistro skriver inte direkt positivt för klimatet och att höja bensinpriset till 40 kr/l skulle förmodligen få många att tveka att köra bil och kanske att klimatmålet skulle uppnås men det skulle väl samtidigt innebära ett politiskt självmord för lång tid framöver för de som tog det beslutet. Så näe, vi kan nog vara lugna.
Varför är vintercykling i Stockholm en dum idé Meganmannen?
Jag cyklar till jobbet dagligen året runt trots att jag har tillgång till bil. Funkar utmärkt.
Om fler gjorde det oavsett om det är i Stockholm eller ej så skulle både miljö och folkhälsan må bra av det.
Problemet sitter bara i folks huvuden och latheten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.