Nya utbrott av covid-19 gör att flera kinesiska storstäder helt stängs ned. I Shanghai ska till exempel hälften av staden stängas ned under några dagar, och sedan andra halvan.
Kina har en policy som kallas ”Zero Covid” och som går ut på att hellre stänga ned samhället än att riskera nya utbrott. Det kinesiska covidvaccinet har inte visat sig vara lika effektivt mot omikronvarianten som andra.
Reglerna ställer till stora problem för biltillverkarna som redan brottas med komponentbrist, skyhöga materialpriser och följderna av kriget i Ukraina.
”Vid sidan av kärnvapenkrig finns ingen större risk än covid-utbrott i Kina”
När kinesiska städer går in i ”lockdown” som kan påverka över 70 miljoner människor tvingas biltillverkarna tänka om. Både Toyota, Volkswagen och Tesla har till exempel tvingats sätta flera fabriker på tillfällig paus. Det är inte bara bilfabriker som drabbas utan även underleverantörer.
– Vi kan inte tänka oss någon risk för den globala ekonomin vid sidan av kärnvapenkrig som är större än risken för ett covid-utbrott i Kina som stoppar industriproduktionen, säger Carl Weinberg, chefsekonom på konsultföretaget High Frequency Economics till Bloomberg.
Även hos Volvo märks nedstängningarna av. Det är en kombination av halvledarbrist och covid-19 som ger avbrott i produktionen, enligt Magnus Holst på Volvo Cars pr- och kommunikationsavdelning.
– Vi justerar produktionen kontinuerligt och planerar att kompensera eventuella förlorade volymer över tid. säger han till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 31 mars 2022 Man kan förstå att det här…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.