När Ryssland invaderade Ukraina i slutet av februari pausade Renault sin biltillverkning i fabriken utanför Moskva där bland annat modellerna Arkana och Captur byggs. Orsaken som angavs var logistikproblem till följd av kriget.
Den 21 mars kom dock beskedet att Renault valt att rulla igång produktionen igen, enligt en talesperson från företaget som pratat med nyhetsbyrån Reuters. Personen uppgav att beslutet inte stred mot internationella sanktioner och har stöd av franska staten som är den största aktieägaren i Renault.
Efter att nyheten blivit känd fylldes kommentarsfälten på Renaults sociala medier av upprörda röster med krav på att biltillverkaren ska stoppa ryska produktionen. Även på Renaults svenska Facebook-sida och Instagram vällde negativa kommentarer in:
"Hur kan ni stötta den ryska regimen?"
"Bojkotta nu!"
"Att öppna upp och tycka att ni inte bryter mot några sanktioner är så himla lågt."
"Kommer aldrig mer äga en Renault"
"Vad gör ni på Renault Sverige för att påverka Renault Group till att förstå det totalt omoraliska att bedriva kommersiell verksamhet i Ryssland?"
Ställer in med omedelbar verkan
Sent på kvällen den 23 mars kom beskedet från Renault att man med omedelbar verkan ställer in all verksamhet i bilfabriken i Moskva. Samtidigt säger företaget i ett uttalande på sin hemsida att man reviderar sin finansiella prognos för 2022 med minskad vinstmarginal från 4 till 3 procent.
Renault är majoritetsägare av AvtoVaz, Rysslands största biltillverkare känd för bilmärket Lada. Nyhetssajten Autocar rapporterar att AvtoVaz fabriker i ryska Togliatti och Izjevsk hålls stängda från 21 till 25 mars på grund av brist på bildelar.
"När det gäller andelen i AvtoVaz utvärderar Renault Group tillgängliga alternativ med hänsyn till nuvarande omständigheter, samtidigt som de agerar ansvarsfullt gentemot sina 45 000 anställda i Ryssland", säger bilkoncernen i ett uttalande.
Fordonstillverkare som stoppat sin produktion i Ryssland sedan kriget inleddes är bland andra Volvo Cars och Volvo, Toyota och General Motors. Även Ford har upphört med all verksamhet i landet. Hyundai pausade 1 mars sin bilfabrik i Sankt Petersburg på obestämd tid med motiveringen komponentbrist.
Ryssland har tidigare gått ut med att det kan bli aktuellt att ta över och förstatliga bilfabriker inom landet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (40)
- 28 mars 2022 Vilket större företag är…
- 27 mars 2022 Girigheten hos Renault…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.