Kinesiska bilmärken som söker sig mot den europeiska bilmarknaden verkar dyka upp som svampar ur marken. Qoros, med flera svenskar med Saab- och Volvoanknytning i företaget, har redan talat om sina avsikter. Nu blir det dags för Hawtai Motors att äntra scenen.
Som av en slump har även Hawtai en viss anknytning till svensk bilindustri. Det kinesiska förtaget figurerade under en kort period i maj 2011 som en potentiell räddare för Saab, då man skrev ett avtal som skulle ha gett den krisande biltillverkaren 1,3 miljarder kronor. Lyckan blev dock kortvarig och avtalet sprack redan efter en dryg vecka.
Det misslyckade försöket hindrar dock inte Hawtai från att försöka ge sig in på den europeiska bilmarknaden under egen flagg. Företagets vice vd Zhang Hou Sheng berättar i en intervju med brittiska Autocar i samband med bilsalongen i Shanghai att Hawtai ska lansera sig i Europa, så snart man når de europeiska utsläppsgränserna i Euro V.
Kommer nästa år
Planen är att inleda en lansering redan i början av nästa år. Hawtai har två modeller som i så fall är aktuella för den europeiska marknaden, E70 och B11. Passande nog visas båda upp på mässgolvet i Shanghai.
Hawtai E70 är en 4 777 millimeter lång bil som drivs av en 2,0-liters bensinmotor och har en femstegad växellåda. B11 är 4 943 millimeter lång och drivs av en turboladdad 1,8-liters bensinmotor som ger 158 hästkrafter.
Hawtai har bara femton år på nacken men sålde trots det en halv miljon bilar förra året. Förutom Kina finns Hawtai även på marknaderna i mellanöstern, Irak och Afrika.
Diskutera: Hur ser du på att Hawtai planerar en europalansering?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj, en ny Bentley på gång.
Klart att de kommer att lyckas. De Europeiska bilföretagen får se sin verksamhet krympa, kanske i värsta fall lägga ner.
Kina är den största på den ekonomiska sektorn, anser jag.
Dröjer inte länge innan Kinesiska språket blir obligatoriskt i den Svenska skolan.
Krocktest i China NCAP: http://www.c-ncap.org.cn/app/cncap/eng/pzsj_eng.jsp?pzid=2983
Det verkar som det nya kinesiska 2012-protokollet. Testet utfört nov -11. Samma metod och hastigheter vid fronta-l och sidokrock som EuroNCAP (64 resp 50 km/h). Jag vet inte alls om färgkodningen för skadornas svårighetsgrad samma som i EuroNCAP. Är den det ser det inte alls illa ut. Bör kanske inte dömas ut på förhand. Lätt för sin längd kan tyda på modern teknik i karosstrukturen -om färgkodningem är densamma.
Precis vad svenskarna och europeerna behöver - en ny sedanmodell. Nu skakar de europeiska tillverkarna i sina grundvalar, varför kom de inte på denna briljanta idé först? Sedanodeller är grejen! Glöm kombibilar, minibussar, halvkombis och småbilar. Stora sedaner med långt axelavstånd för limousinekänsla i baksätet, det är vad alla önskar sig nu för tiden i Europa! Att dessa nya sedanmodeller från Kina har jättegrillar och femväxlade bensinmotorer, det bara bidrar till succén! Detta blir Europas mest sålda bil 2014!
Man ska nog inte underskatta kineserna. Tänker man tillbaka på 60-talet när utrycket "Japanskit" florerade, och sedan skrattade vi åt koreanerna när de gjorde licenstillverkade gamla Kadetter, och funderar på dessa fenomen nu, så...
Och vi har ju alla mängder av kinesiska prylar hemma, dator, mobil, TV, stereo, och alla leksaker....
Förr eller senare kommer nog även kineserna plocka marknad såväl som t.ex. Kia och Hyundai.
De bilar som europeerna säljer i Kina som är anpassade för den kinesiska marknaden, skulle inte gå att sälja i Europa. Det finns skillnader i tycke och smak. Det som i Kina anses estetiskt, snyggt och status - det värjer man sig emot i Europa. Och den europeiska tillverkare som försöker sälja samma bilar i Kina som i Europa, lyckas inte i Kina. Man behöver anpassa till marknaden. PSA-gruppen säljer exempelvis flera modeller i Kina som inte finns i Europa, modeller som tillverkas lokalt i Kina speciellt för den kinesiska marknaden. De är inte ensamma om detta. Volkswagen har flera modeller för Kina som också tillverkas i Kina.
För att kinesiska tillverkare ska lyckas i Europa behöver de därför ta fram produkter för Europa, bilar som passar europeisk smak för design och praktisk nytta. Och där är inte kineserna än, men det kan hända att de kommer med dessa bilar i framtiden. Men idag så har inte kinesiska biltillverkare ett produktutbud som går att sälja i Europa i stora upplagor.
Trots att den är ganska snygg så tror jag inte att den kommer att bli någon storsäljare i europa och totalt osäljbar i Sverige.
Jes, kinesbilarna får soppatorsk innan de når Europa och tydligen är tanklocken svåra att hitta.
Bara bra att Kinesiska bilar kommer in på marknaden. Då dessa oftast är betydligt billigare kommer detta automatiskt medföra en prispress på bilföretagen här i Europa. Det är bara att studera deras vinster !
Ulf, vi har nu många kinesiska bilmärken på marknaden här i Australien. Prispressen du talar om har helt utebilivit. Trots mycket låga priser så säljer samtliga kinesiska bilmärken med ett undantag (Great Wall) otroligt dåligt. Totalt fiasko kan man säga. Ännu sämre går det på lastbilssidan. Däremot går det faktiskt bättre på bussidan. Higer bussar har blivit ganska vanliga. Och de säljer inte ens på pris utan på design och kvalitet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.