På måndagen presenterade Spyker Cars, moderbolag till Saab Automobile, ett nytt avtal med en kinesisk partner. Tillverkaren Youngman bildar tillsammans med Saab och distributören Pang Da en allians för produktion av Saabbilar i Kina.
Parterna har skrivit under en så kallad avsiktsförklaring, som inte är bindande. Först måste olika myndigheter godkänna upplägget.
Som en del i affären satsar Youngman 136 miljoner euro och får för det en aktieandel i Spyker som uppgår till 29,9 procent. Därtill höjer Pang Da sin tidigare insats från 65 till 109 miljoner euro. Distributören får en ägarandel på 24 procent.
Därmed äger de kinesiska bolagen en majoritet av aktierna i Saabs moderbolag. Totalt är investeringen värd 245 miljoner euro, drygt 2,2 miljarder kronor.
– Det här avtalet stärker Saabs finansiella position och säkrar finansieringen på medellång och lång sikt, säger Victor Muller i ett pressmeddelande.
”Tilltalar kinesiska kunderna”
Pang Qingnian, vd för Youngman, berättar i samma pressmeddelande att företaget under en lägre tid varit i kontakt med Saab.
– Vi känner att Saab som en europeisk premiumtillverkare starkt tilltalar de kinesiska kundernas smak, säger Qingnian.
I dag tillverkar Youngman personbilar under eget märke, lastbilar från tyska MAN och reservdelar till bilmarknaden.
– Våra toppmoderna anläggningar är anpassade för att bygga Saabbilar av högsta kvalitet, säger Pang Qingnian.
Diskutera: Vad tycker du om Saabs nya Kinaavtal?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tack och adjö Trollhättan!
Så blev SAAB kinesiskt med tillverkning i Kina.
Tråkigt för Trollhättan, tur att Volvo söker folk.
Detta låter ju bra för Saabs försäljning av bilar eftersom Kina marknaden är gigantisk. Men eftersom de kinesiska bolagen kommer att äga en majoritet av aktierna av Saabs moderbolag kan de ju diktera villkoren som dom vill, och min tanke är att mer och mer av Saabs tillverkning kommer på sikt att flyttas till Kina och det är inte helt bra för Sverige.
Så detta är nog både på gott och ont. Men detta får förstås framtiden utvisa.
Det man får hoppas på är att det är bilarna till den kinesiska marknaden som ska byggas i Kina och att Trollhättan tar resten. Men det kan ju förstås lika gärna bli så att dom flyttar all produktion till Kina och endast behåller lite utveckling i Sverige.
Det är väl för övrigt möjligt att samma sak händer med Volvo på sikt.
En lite reflektion bara; om Spyker köpte SAAB på 350 miljoner euro och nu har sålt 54% för 245 miljoner euro så har faktiskt SAAB ökat rätt rejält i värde sedan Spykers köp.
Måste säga att Muller har en otrolig förmåga att hitta stålar och nu ser det ju som att han har fått bra betalt också.
Men frågan är om pengarna går till att betala underleverantörer och få igång produktionen eller om en del pengar går till att få ner Spykers lån.
Det verkar på era kommentarer att det är värre när Saab får kinesiska ägare än det som redan hänt med Volvo.
Märkligt.
Man kan säkert tro som Rustan att produktionen flyttas till Kina för både Saab och Volvo, det har jag för övrigt varit inne på också.
Men jag tror inte det längre.
Jag tror att de bilar som ska säljas på den asiatiska marknaden kommer att tillverkas i Kina, men de som ska säljas i Europa kommer säkert att tillverkas här.
Hur det blir med den amerikanska marknaden är ju en fråga?
Re Saabnisse
Risken att flytta produktionen är nog tyvärr betydligt högre i Saabs fall än i Volvos, orsaken är ett Volvo går med vinst och är därmed en lönsam fabrik medans Saab har stora problem att tjäna pengar och det är ju ingen nyhet precis att man brukar lägga ner icke lönsamma fabriker......
Vi får hoppas att de lyckas vända siffrorna inom snar framtid även om jag är tveksam......
Simon, fabriken i Trollhättan är en av de modernaste i Europa och har betydligt större produktionskapacitet än vad Saab för närvarande behöver.
Det kanske blir tvärtom, vissa av Yongmans bilar kommer att tillverkas i Trollhättan för den europeiska marknaden.
T.ex. Lotus?
http://www.just-auto.com/news/youngman-to-build-cars-for-saab_id111852.aspx
Att Saab har en ultramodern fabrik Trollhättan och att dom har en bra produktionskapacitet hjälper inte om varje bil säljs med förlust. Det är betydligt billigare att bygga bilar i Kina, p.g.a lägre löner där och det blir då lättare att bygga och sälja bilar med vinst istället
Vänta lite nu, SAAB har ingen ultramodern fabrik i Trollhättan, den säljer man ju!
Man säljer fabriken, alla lokaler och går in i ett avtal med en kinesisk tillverkare. Lägg ihop 1+1....
@LC4ever, att Saab säljer fabriken innebär naturligtvis inte att de inte kan fortsätta att bygga bilar.
Och nu ger Antonov sig in och vill satsa en miljard.
Ingen av de här killarna satsar något i sånt de inte tror på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.