General Motors, Volkswagen Group och Toyota är odiskutabelt världens tre största biltillverkare, mätt i hur många bilar de säljer. Kampen dem emellan är stentuff, men det är alltjämt Toyota som behåller tätpositionen. Det visar försäljningssiffrorna för det första kvartalet 2013.
Toyota sålde 2,43 miljoner bilar mellan januari och mars, medan GM sålde 2,36 miljoner och Volkswagen Group sålde 2,27 miljoner. Skillnaden mellan Toyota och GM var bara omkring 69 000 bilar.
Och kampen hårdnar. Toyota var den enda av de tre biltillverkarna som backade under perioden, jämfört med första kvartalet 2012. Det totala tappet blev 2,2 procent, medan GM ökade med 3,6 procent. Volkswagen gasade ordentligt och gick upp 5,1 procent.
Backar i Kina och Japan
Toyota har framför allt förlorat marknadsandelar på den viktiga kinesiska marknaden, där man backade med 13 procent. Anledningen är att kineserna blivit mer japanfientliga efter en konflikt länderna emellan. På den inhemska japanska marknaden backade Toyota dessutom med 15 procent efter att hybridmodellerna sålt sämre sedan myndigheterna tog bort subventioner för miljöbilar.
Samtidigt vinner både Volkswagen och GM mark på den kinesiska marknaden, som är världens största. Toyota får istället trösta sig med att man ökar med hela sju procent i Nordamerika.
GM:s sjuttioåriga placering på toppen av bilmarknaden tog slut 2008, när Toyota tog över platsen som störst i världen. GM var sedan tillbaka som herre på täppan för två år sedan, när japanska naturkatastrofer satte käppar i hjulen för Toyota. Toyota är dock tillbaka på topp sedan ett år tillbaka.
Under hela förra året sålde Toyota 9,7 miljoner bilar, medan GM sålde 9,29 miljoner och Volkswagen sålde 9,1 miljoner.
Diskutera: Hur ser du på att Toyota fortfarande är störst?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Toyota alltjämt störst i bilvärlden" - på återkallelser ...
Kapten, det beror antagligen på att de har flest bilar, helt naturligt...:)
Men skillnaden i antalet sålda bilar är ju ändå inte så stor så andelen återkallade bilar hos Toyota betyder nog att Kapten har rätt ändå.
Sedan är det ju lätt att konstatera att t.ex. VW skulle behöva ta tillbaka många fler bilar än de gör där ägarna haft problem.
Det märkliga är väl egentligen att Toyota i många fall tvingats ta tillbaka bilar genom olika myndighetsbeslut medan VW klarat sig relativt bra från den saken.
Och hur är det med GM?
Tillverkar de verkligen så bra bilar att det är därför de inte får krigsrubriker om återkallning?
Instämmer med saabnisse, inte ofta man hört talas om någon återkallelse från GM.
Det vore även intressant att se försäljningsstatistik baserat på varumärke (speciellt eftersom försäljningskanalerna ofta är varumärkesseparerade), där tror jag att varumärket Toyota fortfarande är överlägset störst.
Hur står sig varumärket Chevrolet mot t.ex. Volkswagen och Ford?
Stekt falukorv, potatis och spenatstuvning.
Dä ä gott.
Man får väl ändå anse att det är kul när biltillverkarna ger varandra så mycket beundran och respekt som "Jes" antyder till? :)
Jag skulle vilja att Toyota börjar sälja Avalon i Sverige. En riktigt snygg bil med bra prestanda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.