Japanska Honda och amerikanska General Motors tillkännager nu att de startar ett nytt långsiktigt samarbete, där de första modellerna med den gemensamma tekniken ska lanseras år 2020.
Med samarbetet har tillverkarna tänkt dela sina kunskaper och utnyttja stordriftsfördelar. Det handlar alltså om att utveckla bränslecells- och vätgasteknik. Enligt Honda och GM själva är tillverkarna redan nu de ledande inom denna teknik och rankas som nummer 1 respektive nummer 2 i 1 200 patentansökningar för bränslecellsteknik mellan 2002 och 2012.
– Av alla tekniker med låg miljöpåverkan är det bränslecellsdrivna fordon som har flest fördelar vad gäller räckvidd och tankningstid om man jämför med konventionella drivna bilar. Honda och GM vill öka utvecklingstakten av den här viktiga tekniken. Genom samarbetet kommer vi att skapa ett avancerat system med stor kapacitet som dessutom kommer att vara överkomligt i pris, säger Takanobu Ito, vd och koncernchef för Honda Motor Co Ltd.
Honda planerar att lansera efterföljaren till den vätgasdrivna bilen FCX Clarity i Japan och USA under 2015, och därefter i Europa. FCX Clarity började tillverkas 2008.
De båda tillverkarna tror att bränslecellstekniken är framtiden, och planerar att använda den i fordon av alla storlekar. Det enda utsläppet är vattenånga och bränslecellsbilarna kan ha en räckvidd på 65 mil, samt tankas på tre minuter, hävdar GM och Honda.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
GM är världens bästa biltiverkare. Alltid Bra kvalitet på bilarna. Den mest innovationsbenägna biltillverkaren världen skådat sedan 40 talet, med bara Nöjda ägare. En organisation som Bryr sig om sina köpare. Kort sagt. En hyvens biltillverkare.
Och så säger dom att ironin är död! =)
Är det nu Hondas tur att gå graven liksom SAAB?
Om jag vore ledare för ett bilföretag skulle jag sky GM! Vem vill samarbeta med ett företag som mest tillverkat skit sen 70-talet? Förstår att lilla Honda vill ha nån volymtillverkare att dela kostnader med. Men GM...?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.