Kia tar i från tårna i marknadsföringen för elbilen EV6. I en reklammärkt artikel på nyhetssajten Omni beskrivs modellen som ”den säkraste bilen att köra”.
Texten hänvisar till krocktestresultat från Euro NCAP som publicerades den 25 maj. Där framgår mycket riktigt att Kia EV6 får toppbetyget fem stjärnor, men det står också att testet görs ”årligen”. I själva verket genomförs det flera gånger om året.
”Efter flertalet utvärderingar och kontroller stod det klart att Kia EV6 kammar hem titeln som den säkraste bilen att köra”, står det i artikeln.
Men det stämmer helt enkelt inte. I samma testomgång granskades flera andra modeller, till exempel Volvo C40 Recharge, som fick ännu bättre resultat i samtliga delmoment. Det fick även Mercedes C-klass och Volkswagen Multivan.
Kia EV6 är inte på något sätt en osäker bil – det är ingen bil som får toppbetyget fem stjärnor. Men i den här konstellationen framstår EV6 faktiskt som den ”minst” säkra femstjärniga bilen i testomgången.
Artikeln beskriver också hur Kia EV6 utrustats med ett ”högkänsligt automatiskt bromssystem som hjälper föraren att undvika kollision i trafiken”. Det är dock ett lagkrav från EU, och inget som Kia valt att göra på egen hand.
Euro NCAP-domarna ska också – enligt Kia – ha lagt vikt vid att Kia EV6 automatiskt larmar räddningstjänsten vid kollision. Även det är lagkrav och ingenting som nämns i krocktestbetyget vid sidan av den automatiserade text som skrivs ut för alla bilmodeller som har den typen av system.
Kia nämner däremot inte att skyddet för oskyddade trafikanter är betydligt bättre i Mercedes C-klass än i EV6.
Jonas Nilsson som är marknadschef på Kia i Sverige uppger att artikeln ”inte blev helt korrekt” och att den nu är borttagen.
– Vi har missat i korrektursvängarna och artikeln är nedplockad, säger han.
Kommentarer till artikeln (14)
- 26 juni 2022 Med fyrhjulsdrift kan man…
- 26 juni 2022 Ja fyrhjulsdrift är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.