Koncept med shooting brake-liknande kaross visar hur koreanska biltillverkaren tänker sig designutvecklingen på Cee’d.
Designstudien tar inspiration av sportiga Pro Cee’d, men även nypresenterade GT-vagnen Stinger har påverkat penndragen på ritbordet när Proceed skapades. Karossformen är ny för Kia, som beskriver den som ”en förlängd halvkombi med sluttande taklinje, muskulösa proportioner och ett kompakt sportigt utseende.”
Bilen är fyrsitsig och färgpaletten på både in- och utsida sägs ha haft ett vulkanutbrott som förebild. Det digitala instrumentklustret kan ändra färg beroende på vilket körläge man befinner sig i: Rött för sportiga GT, grönt för Eco Mode och vitt för självkörande.
Det finns inga uppgifter om vad prototypen använder för drivlina, men eftersom det existerar ett Eco-körläge kan det vara tal om någon sorts elektrifiering.
Det finns tre valbara kupédofter: åldrat läder, den oljiga doften i ett garage och den lite fräna doften av högoktanigt bränsle.
Diskutera: Tycker du att Kia borde sätta Proceed i produktion?
Bilen är fyrsitsig och färgpaletten på både in- och utsida sägs ha haft ett vulkanutbrott som förebild. Det digitala instrumentklustret kan ändra färg beroende på vilket körläge man befinner sig i: Rött för sportiga GT, grönt för Eco Mode och vitt för självkörande.
Det finns inga uppgifter om vad prototypen använder för drivlina, men eftersom det existerar ett Eco-körläge kan det vara tal om någon sorts elektrifiering.
Det finns tre valbara kupédofter: åldrat läder, den oljiga doften i ett garage och den lite fräna doften av högoktanigt bränsle.
Diskutera: Tycker du att Kia borde sätta Proceed i produktion?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför inte, snygga färger, skön design exteriört, udda design interiört.
Kan dom mixa det med hybridlinan från Optima och skippa de artificiella dofterna som bara är pajjigt så hade jag lätt kunnat tänka mig en sådan här på uppfarten.
Interiören ger en nostalgisk tripp till 50-talsjänkare.
En Ceed är väl i storlek med Niro ungefär? Då kanske de får gemensamma drivlinor. Till Automotive News Europe har KIA sagt “We don’t make concept cars for no good reason. It’s up for very serious consideration as a standalone model.”
Riktigt så urflippad tror jag inte den blir, men jag gillar de rena linjerna utan konstiga veck och att bilen har en grill som inte är enorm.
Det bådar gott tycker jag för kommande KIA-modeller.
Klart godkänd utanpå men invändigt nej, det påminner om 50-tal som saabnisse var inne på, nu är vi på ett annat århundrade.
En hybriddrivlina på det så varför inte om den görs om invändigt. Det är svårt att avgöra hur hög bilen är, men är den för låg och opraktisk så utgår den för mig.
jättefin utsida, men hur tänkte de när de designade insidan, 50 tals jänke? fy
För att vara en konceptbil är den ovanligt sansad. Inte alls så dum! Dålig sikt åt de bakre regionerna tycks ju numera vara standard.
Interiören är rolig men funktionell, bortsett från att instrumentpanelen har en blank ovansida.
Det verkar som att trenden äntligen vänt bort från meterlånga belysningsarmaturer och groteska grillar. Slankare linjer istället för tyskt massiva klossar. Snart kanske man till och med kan få se lägre fönsterlinjer och fungerande stötfångare.
Snygg profil. Gillar Shooting brake designen generellt! Interiört är det en katastrof, som nämnts, 50 tal? Enda som stör utsidan är dom 4 "gälarna" fram och bak samt KIAS generellt fula grill. Uppskattar dock att man inte går mot Lexus/ Audi groteska grilldesignen.
Skönt att se slanka linjer istället för SUV klossar.
Det blir tummen upp! Snyggt jobbat KIA.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.