Nästa artikel
Provkörning: Kia Pro Cee'd GT (2013)
Provkörning

Provkörning: Kia Pro Cee'd GT (2013)

Publicerad 19 augusti 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Första riktiga GTI-bilen från Sydkorea är välbalanserad och alldeles lagom sportig att köra – men utgör kanske inget reellt hot mot vare sig Volkswagen Golf GTI eller Ford Focus ST.

Kia tycker inte att det räcker med att folk uppfattar märkets bilar som praktiska, hållbara och prisvärda – nästa steg är att man ska gilla dem med hjärtat också.

Därför lanseras Kia Cee’d GT rakt in den så kallade GTI-klassen. Man är dock noga med att påpeka att det inte handlar om en direkt konkurrent till vare sig Volkswagen Golf GTI eller Ford Focus ST, de modeller som säljer bäst i den förhållandevis lilla klass det är fråga om. Kias bidrag är lite mildare, lite mer komfortinriktat, lite mer av en balansakt.

Under huven finns samma 1,6-motor som i standarversionerna av Cee’d, med direktinsprutning och 204 hk tack vare turbo med så kallad twinscroll-teknik. Det var viktigt att komma över 200 hk-gränsen, ett tag under utvecklingen nådde man ”bara” 186 hk men det nöjda sig inte sydkoreanerna med. I procent räknat är det en ansenlig ökning i effekt och vridmoment jämfört med standardversionerna; 51 respektive 61.

I konkurrensen är dock de faktiska siffrorna inte märkvärdiga när Golf GTI har 230 hk och Focus ST 250. Men ökningen är helt rätt för varumärket, menar de pr-ansvariga, Kia bygger inte extrema bilar utan håller sig på mittfältet.

Till lanseringen erbjuds enbart manuell växellåda men en dubbelkopplingslåda är på gång. Toppfarten anges till 230 km/tim, min gissning utan att ha provat är att det kommer att ta väldig tid att nå dit. Accelerationen 0–100 km/tim är inte heller klassledande, men de angivna 7,7 sekunderna känns snabbare än de är.

Motorns karaktär är sympatisk, med rappt gensvar på gas och stor flexibilitet. Kia anger 5,4 sekunder från 60 till 100 km/tim på fyran, 7,3 sekunder för 80 till 120 på femman och 8,8 sekunder för 80 till 120 på sexan. Den som hellre växlar finner snabbt att lådan är en väldigt trevlig bekantskap. Exakta, korta lägen och alldeles lagom klickkänsla.

De positiva körintrycken förstärks under några kurviga partier mot österrikiska skidsportorten Kitzbühl, dit jag är på väg under provkörningen. Tuffare stötdämpare, hårdare fjädring, tjockare krängningshämmare och – givetvis – åtskilliga varv runt Nürburgring under utprovningen har onekligen haft effekt på körintensitet och balans. Kia GT kränger måttligt och har riktigt gott bett i de standardmonterade 18-tumsdäcken. De kommer från Michelin, inte Hankook som ofta annars på Kia.

Däcken har särskilt provats ut för att passa på svenska underlag och ska göra bilen tystare, efter all kritik som Kia fått tidigare. Jag sparar mitt definitiva omdöme om det tills jag kört bilen på grov asfalt i Mälardalen men de första intrycken är bra.

Motorn hörs lagom mycket under gaspådrag, någon GTI-känsla ska man ju ändå ha för pengarna. Men också detta ljud, som alstras via en specialpipa i ljuddämparen, är lika välbalanserat som resten av bilen.

Styrningen med elservo har inte den inställbara ”trögheten” i tre steg som standardmodellerna, men en välvald utväxling och 2,85 rattvarv mellan fulla hjulutslag och en allmänt mycket bättre vägkänsla.

Utseendefaktorerna är ungefär de väntade. Stora fälgar, ett avgasrör på varje sida, takspoiler etc., samt förstås hela tredörrarskarossen (en femdörrars kommer till Sverige senare i höst). I fronten finns xenonstrålkastare från och med ”plusversionen” à 249 900 kronor, där också regnsensor, automatiskt avbländande spegel, navigationssystem med backkamera, nyckellöst startsystem och panoramasoltak ingår. Varselljusen är av LED-typ, med fyra tydliga ”iskuber” i kvadrat som skapar ett karaktäristiskt fejs när bilen dyker upp i backspegeln.

Lansering i Sverige efter sommaren. Vi får dessutom 70 av de 500 numrerade ”First Edition-bilar” som extrautrustats med specialfälgar, kaross i vitmetallic etc. Under året hoppas Kia att sälja cirka 350 GT-modeller.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Pro Cee'd GT?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Pro Cee'd GT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Pro Cee'd GT

PRIS, FRÅN KR: 219 900.

MODELL: Tredörrars GTI.

SÄLJSTART: Augusti.

MÅTT, CM: L 431/B 178/H 143.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 390.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak, direktinsprutning, turbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 591 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 750–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.

FÖRBRUKNING: 7,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 171 g/km.

KONKURRENTER: VW Golf GTI, Ford Focus ST, Opel Astra GTC etc.

VAD NYTT? GTI-version av Kias storsäljare i Golfklassen.

FÖR VEM? För den som söker en hyfsad kompromiss mellan fart- och familjebil.

PLUS: Spänstiga vägegenskaper, reaktionsvillig motor, växellåda, grundpris.

MINUS: Instrumentspeglingar, väldig knappflora.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-19 11:27
hultarn

Första riktiga GTI-bilen från Sydkorea...?

Är det inte så att Cee´d designas och tillverkas i Europa? Finns denna modell ens i Korea?

Fast, OK, Kia är ett Sydkoreanskt företag.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-19 13:06
Roger Skagerström

Femdörrars... 249 för den dyraste (tredörrars då..).. Nu blev jag lite intresserad faktiskt :p

#3 • Uppdaterat: 2013-08-19 13:11
Tobo

De flesta bilmodellers nationalitet brukar i allmänhet bedömas utifrån märkets ursprungsland, t.ex. de flesta Toyota-bilar som säljs här i landet är designade och tillverkade i Europa, ändå uppfattas de som japanska.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-19 19:01
thomasakalla

Tycker faktiskt att den är skitsnygg!! och för det priset,, hmm får nog vänta tills den kommer hit ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.