Nästan alla biltillverkare erbjuder nu någon form av hybridmodell, åtminstone en så kallad mildhybrid som inte kan köras helt på el men där elmotorn och batteriet ändå sänker förbrukningen en del jämfört med en bil utan hybridteknik.
Hittills har de flesta hybridbilar haft automatlåda, vilket flera tillverkare också lägger fram som en fördel jämfört med ”vanliga” förbränningsbilar.
Men trots att automatlådorna nu helt håller på att ta över bilmarknaden har Kia bestämt sig för att utveckla en särskild manuell växellåda till märkets 48-voltsmildhybrider. Och trots att bränslebesparingen inte blir mer än tre procent i verklig körning hävdar Kia att det är väl investerade utvecklingspengar.
– Först och främst kommer det fortfarande finnas efterfrågan på manuella växellådor under de kommande åren. Det är en del i vår försäljningsmix, att erbjuda alla typer av drivlinor, både för att vi ska uppfylla utsläppskraven men också av komfortskäl, säger Michael Winkler, utvecklingschef för drivlinor på Kia, i en intervju med Vi Bilägare, och fortsätter:
– Vi är väl medvetna om att tekniken är på nedgång i ett längre perspektiv men vi måste utveckla produkter för våra kunder i dag.
Avlastar förbränningsmotorn
Mildhybridtekniken innebär att bilen kan ta tillvara energin som uppstår vid inbromsning och spara den i ett batteri. Energin kan sedan användas för att förbränningsmotorn inte ska behöva jobba lika hårt.
Den manuella växellådan kan kopplas bort helt från drivlinan för att bilen ska kunna ”segla”. Bilen har kopplingspedal precis som vanligt och det handlar därför inte om någon robotiserad eller automatiserad manuell växellåda, men kopplingen sköts dock på elektroniskt vis (”clutch-by-wire”) och inte mekaniskt. Bilen har också stopp/start-system som vanligt.
– Vi tittar alltid på nya sätt för att förbättra effektiviteten och prestandan i våra drivlinor och IMT är en sådan innovation. En automatlåda eller dubbelkopplingslåda passar många förare men särskilt europeiska förare älskar fortfarande att växla själva, säger Michael Winkler.
Kias nya IMT-låda debuterar i mildhybridversionen av Ceed och kommer senare även till fler modeller.
Kias chef för utveckling av drivlinor svarar på Vi Bilägares frågor.
Mildhybridmodellerna har ju litiumjonbatterier. Har ni tittat på att införa superkondensatorer som laddas upp snabbare än batterier?
– Vi tittar på alla typer av energilagringsystem men vi måste också titta på kostnaderna. Konventionella batterier är en bra kmopromiss. När det gäller att börja massproducera ny teknologi måste det vara rimligt. Just nu är vi nöjda med litiumjonbatterier.
Vad siktar ni på för verkningsgrad i förbränningsmotorerna?
– Vi använder Atkinsoncykeln i våra hybridmotorer vilket ger högre kompressionsförhållande och bättre effektivitet. Elmotorn kan kompensera motorns lägre vridmoment vid låga varvtal. Verkningsgraden ligger i dag på 41–42 procent.
– Vi funderar hela tiden på hur vi kan förbättra verkningsgraden men jag kan inte ge något exakt värde som vi siktar mot.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.