Kia har gjort en intressant varumärkesresa de senaste åren.
Kring sekelskiftet såldes licenstillverkade småbilen Kia Pride i Sverige som en lågprismodell. I dag ligger märket i täten när det gäller att lansera elbilar och laddhybrider, och har även tagit in en tidigare chef för BMW:s M-division för att utveckla sportversionen av sedanmodellen Stinger.
Nästa steg tas 2021 när Kia ska lansera en helt eldriven toppmodell som ska förhandsvisa flera viktiga nyheter.
Den nya elcrossovern kallas Kia CV men kommer förmodligen byta namn innan den lanseras. Designen inspireras av konceptbilen Imagine som visades upp förra året men det blir ingen direkt kopia utan den produktionsfärdiga versionen får flera egna designelement.
Snabb laddning med 800-voltsteknik
Kia CV blir märkets så kallade ”halo model”, en toppmodell som fungerar som varumärkesbyggare. Den baseras på en helt nyutvecklad plattform som enbart ska användas för elbilar och den får även ”nästa generation laddteknologi”, vilket gissningsvis innebär snabbladdning på en ny nivå.
Kia har tagit hjälp av kroatiska Rimac som bygger exklusiva och snabba elbilar i liten upplaga. Chefer på Kia har bekräftat att modellen ska klara 50 mil på en laddning och kunna laddas på under 20 minuter med 350 kW-laddning.
Bilen ska även ha samma typ av 800-voltsarkitektur som Porsche Taycan kan skryta med. Den snabbaste versionen av Kia CV ska klara 0–100 km/tim på under tre sekunder vilket blir en helt ny prestandanivå för märket.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske detta bli nya Kia Stinger? Det blir i alla fall en helt ny prisnivå för koreanska bilar!
Egentligen ingen större överraskning. Tekniken inom elmotorer, batterier och laddning är relativt enkel och billig att nästan vilken biltillverkare som helst kan bygga en högpresterande elbil. Det mesta handlar om intern politik runt styrelsebordet och vilken bild som biltillverkaren vill visa upp för kunderna.
Kartan över vad som är en prestandabil är för övrigt på väg att ritas om helt när snart varenda elbil accelererar 0-100 på 4-5 sekunder. Det slitna uttrycket "Porscheprestanda" får snart förpassas till arkiven.
Att Kia tagit hjälp av Rimac och tidigare M-chefer är mest ett spel för gallerierna för att få in någon form av prestandabils-renommé att visa upp för de kunder som ännu inte är så insatta i den nya tekniken. Jag är övertygad om att Kias ingenjörer helt på egen hand kan ro ett sådant här projekt i hamn.
Kia är bra. Övertygar mer och mer. Samtidigt som de etablerade ”premiummärkena” hamnar mer och mer på efterkälken och sticker ut med knepiga designtrix och detta till överpriser.
För nostalgiker finns det en app med valfritt motorljud att släppa ut och avgaserna får de stå för själva....
För nostalgiker finns det en app med valfritt motorljud att släppa ut och avgaserna får de stå för själva....
Kia/ Hyundai gör de snålaste elbilarna. Till ett bra pris.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.