Nästa artikel
Kiachefen: Dieselbilarna är fortfarande viktiga
Nyheter

Kiachefen: Dieselbilarna är fortfarande viktiga

Publicerad 19 juni 2020
Kias chef för drivlineutveckling vill inte ge något konkret svar på när dieselmotorerna ska fasas ut.

Flera stora biltillverkare börjar nu titta mer noggrant på hur framtiden för dieselmotorerna ser ut. I Sverige och flera andra europeiska länder säljs fortfarande relativt många dieselbilar men nedgången jämfört med för bara några år sedan är ändå tydlig.

Kias utvecklingschef för drivlinor, Michael Winkler, vill inte ge något konkret svar på när märket ska fasa ut dieselmotorerna.

– Det är en bra fråga, men jag kommer inte kunna ge något konkret ja- eller nej-svar på den frågan. Vi har i dag en nyutvecklad 1,6-liters dieselmotor i vår Smartstreamfamilj som är i början av sin livscykel och har lägre utsläpp än föregångaren. Vi har även en 2,0-litersmotor som är ny, säger han till Vi Bilägare.

Enligt honom placerar det Kia i en bra position eftersom märket inte behöver sätta någon tydlig deadline för när den sista dieselbilen byggs.

– Det innebär att vi inte måste inte bestämma dieselmotorernas framtid här och nu. Vi följer marknaden noga och självklart ser vi nedgången för dieselbilarna, men i Europa är de fortfarande relevanta framför allt i suvar och för köpare som behöver dragkapacitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-19 09:31
hans.antnas

Det saknas nog för mycket laddstolpar i nästan hela världen för lägga ned dieslarna snabbt

#2 • Uppdaterat: 2020-06-19 11:48
bgl

Håller helt med @hans.antnas, men att påpeka denna självklarhet ses illa av vissa! Framgår av många eländiga kommentarer i ämnet.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-19 19:39
LeifV

Då den genomsnittliga svenska bilen rullar 1200 mil/år så behövs knappt några laddstolpar -enkla eluttag räcker bra.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-20 13:21
Grosser

Så är det LeifV, det finns en övertro på att det behöver strösslas med laddstolpar överallt. Så länge det finns ladduttag där bilen i huvudsak parkeras 98% av tiden förmår det mesta att lösa sig.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-21 08:50
skarj

De bilägare ni på slutet här tänker på har inte/bör inte ha diesel. Vilket ni bör veta, tänk säljare eller de som kör långt över lag, särskilt längre sträckor i tät följd, så ofta behöver de inte äta, eller tappa den tiden. Givetvis är det en begränsad grupp, men tillräckligt stor för att motivera ett ansenligt bestånd av dieselbilar ett bra tag till.

Kör man 1200 mil om år och endast pendling, då är det idealiskt med en elbil, kanske inte om man bor i lägenhet, knappast ekonomiskt försvarbart, men om man vill, då är det idealiskt.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-21 10:44
Elbilisten

Antalet ladduttag steg med 60% i 2019 enligt International Energy Agency (IEA).

https://www.reuters.com/article/us-autos-electric-infrastructure-graphic/charging-points-surge-ahead-of-electric-car-boom-idUSKBN23M0OY

#7 • Uppdaterat: 2020-06-21 13:07
Carl Trefalt

En diesel med låga utsläpp kan vara bra.

#8 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Hmm

#9 • Uppdaterat: 2020-06-22 13:26
Svenne60

Klart att diesel o bensinbilarna blir kvar inom överskådlig framtid och vem har råd med en eldbil för en miljon

#a • Uppdaterat: 2020-06-19 13:28
milkylainen

hans.antas: Såklart det gör. Det är ju bara desillusionerade människor som sett en elbil i ett rikemansland för en mille som tror att hela världen är redo för det imorgon. Folk har verkligen ingen aning om hur världen ser ut...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.