På torsdagen samlades Joe Biden och chefer för GM, Ford och Stellantis på gräsmattan utanför Vita huset för att presentera presidentens målsättning: år 2030 ska hälften av alla nya bilar som säljs i landet vara elbilar, laddhybrider eller vätgasbilar.
– Framtiden för den amerikanska bilindustrin är elektrisk. Det finns ingen återvändo, sa Joe Biden, som också passade på att provköra en av Jeeps laddhybridmodeller framför regeringsbyggnaden.
Not a bad day on the job. pic.twitter.com/G2KGcPEbAi
— President Biden (@POTUS) August 6, 2021
Målsättningen är däremot inte bindande, och är uppenbarligen resultatet av en kompromiss mellan regeringen och landets stora biltillverkare. GM, Ford och Chrysler-ägaren Stellantis skrev i ett gemensamt pressmeddelande att de står bakom målsättningen och att de kommer att sträva efter att ”40–50 procent av årliga säljvolymer i USA” ska vara ”eldrivna” i slutet av årtiondet. Deras definition av eldrift inkluderar också laddhybridbilar, som mestadels drivs av bensin eller diesel.
De tre biltillverkarna, som alla har rötter i Detroit och som i USA går under namnet ”The big three”, la dock in brasklappen att det inte kommer vara möjligt att uppnå de ”aggressiva målen” om inte staten investerar miljarder dollar i subventioner, laddinfrastruktur, forskning och utveckling.
Tesla, som både är ett amerikanskt företag och världens största elbilstillverkare, var inte inbjudna till mötet i Vita huset. Det spekuleras i om det beror på att Tesla till skillnad från ”De tre stora” inte är fackligt anslutna.
Yeah, seems odd that Tesla wasn’t invited
— Elon Musk (@elonmusk) August 5, 2021
I och med att USA inte ställer några faktiska krav på bilindustrin går de på en betydligt mjukare linje än både Europa och Kina. EU-kommissionen, unionens lagstiftande organ, la i somras fram ett förslag om att helt förbjuda fossildrivna bilar år 2035. I Kina måste hälften alla nya bilar som säljs från och med 2035 vara laddbara eller vätgasdrivna, och den resterande hälften ska vara elhybrider.
Även delstaten Kalifornien går på en hårdare linje än resten av landet och planerar att förbjuda försäljning av nya bensinbilar år 2035. Joe Biden har fått påtryckningar från det egna partiet om att följa deras exempel och införa bindande krav från hela landet, men han har i stället valt en kompromiss.
USA:s miljömyndighet EPA la på torsdagen också fram nya förslag till förbruknings- och utsläppsstandarder för bilar. Efter att Trump-administrationen lättat på de krav som infördes av Barack Obama år 2012 skärps nu reglerna igen.
Precis som i Europa är det biltillverkarnas så kallade flottgenomsnitt som regleras, alltså den genomsnittliga förbrukningen för alla sålda bilar från en viss biltillverkare. I dag ligger gränsen vid 5,9 liter per 100 km, och enligt det nya förslaget ska den siffran förbättras med knappt fyra procent varje år med målet att nå 4,5 liter per mil till 2026.
Under Obama var kravet en femprocentig årlig förbättring, men det ändrades under Trump till 1,5 procent.
Just nu är endast två procent av nya bilar i USA helt eldrivna, men siffran pekar brant uppåt. Under andra kvartalet i år såldes mer än 100.000 elbilar och 250.000 laddhybrider i landet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 15 augusti 2021 Inte många som kan köra…
- 9 augusti 2021 Dom flesta har övergett V8or…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.