Medan de utåt säger att de håller med om att eldrivna bilar är framtiden jobbar Toyota bakom kulisserna hårt för att bromsa omställningen så mycket de kan.
Precis som EU-kommissionen har USA:s regering under Joe Bidens ledning planer på en rad initiativ för att skynda på omställningen till elbilar. De jobbar för att införa hårdare utsläppskrav och vill avsätta miljarder dollar till utbyggnad av laddinfrastruktur för elbilar och skattesubventioner för konsumenter.
På grund av den politiska situationen i USA är det här en långsam process, men för Toyota är den inte långsam nog. Tidningen New York Times rapporterade i veckan att en av Toyotas amerikanska toppchefer bakom stängda dörrar har träffat toppolitiker i Washington, DC där han motsatt sig Biden-administrationens planer. Toppchefen, vid namn Chris Reynolds, ska också ha argumenterat för att bilar med hybrid- och vätgasdrift borde ha en plats i framtidens bilflotta.
Toyota motarbetar också elbilsvänlig politik genom bilindustrins största lobbygrupp i USA, Alliance for Automotive Innovation, där Chris Reynolds är ordförande. Gruppen har bland annat argumenterat mot att delstaten Kalifornien ska få behålla sin rätt att sätta hårdare utsläppskrav än resten av landet, en rätt som Donald Trumps regering ville ta bort men som Joe Biden låtit vara kvar.
Toyota stod på Trump-administrationens sida i den debatten. Biljätten donerar också stora pengar till det republikanska partiet och hamnade tidigare i år i blåsväder då det kom fram att de var det företag som donerat mest pengar till de republikanska politiker som stöttade narrativet att presidentvalet år 2020 var riggat.
En majoritet av dessa politiker ifrågasätter även det vetenskapliga konsensus som råder kring den globala uppvärmningen. Toyota försvarade först sina politiska donationer men meddelade senare att de skulle stoppas. En talesperson for Toyota fick senare bekräfta för New York Times att företaget faktiskt tror på att klimatförändringarna sker på riktigt.
Toyotakoncernens vd Akio Toyoda har själv hamnat i blåsväder efter en rad kontroversiella uttalanden om elbilar. Han har bland annat sagt att de är ”överhajpade” och att fler elbilar skulle innebära högre koldioxidutsläpp. Det är ett påstående som inte har stöd i forskning, men det är ett populärt argument inom olje- och gasindustrin.
Toyoda har också ifrågasatt hemlandet Japans planer på att förbjuda bensin- och dieselmotorer och sagt att ett sådant beslut skulle innebära att Japan ”förlorar sina styrkor”.
Toyota har länge ansetts vara en pionjär för alternativa bränslen och elektrifiering. I och med lanseringen av hybridmodellen Prius år 1997 bevisade de att bilar med alternativa drivlinor kunde sälja bra. Företaget har också rönt framgångar med sina satsningar på vätgasdrivna bränslecellsbilar.
Men de senaste åren har det blivit allt mer uppenbart att det är batteridrift som är vägen framåt för personbilar, och på det området ligger Toyota nu långt efter sina konkurrenter.
Det var inte förrän i år som Toyota presenterade konceptbilen bZ4X, förlagan till deras första elbil för massproduktion. Den ska börja säljas år 2022 – tio år efter lanseringen av Tesla Model S.
Av de 70 nya bilmodeller Toyota ska lansera till år 2025 ska endast 15 vara batteridrivna – resten av utvecklingspengarna går till vätgas- och hybridteknik.
Medan konkurrenter som Volkswagen, Daimler, General Motors och Ford alla har planer på att helt eller delvis fasa ut förbränningsmotoriserade bilar de kommande 10–15 åren har Toyota inte gjort några sådana åtaganden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 1 augusti 2021 Ja, jag har nästan helt…
- 1 augusti 2021 Henrik Haha, ja. Kikade på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.