Volkmar Denner menar att elbilar inte är hela lösningen.
Jätteföretaget Bosch, som fortfarande investerar stort i förbränningsmotorer, tycker att EU har för stort fokus på elektrifiering.
Volkmar Denner, vd för Bosch, sågar EU:s strategi för att få ned utsläppen från bilar. I en intervju med tidningen Financial Times säger han att unionen är för ”fixerad” vid elektrifiering och struntar i annan lågutsläppsteknik som vätgas och e-bränsle.
– Klimataktion handlar inte om slutet för förbränningsmotorn. Det handlar om slutet för fossila bränslen, säger han till tidningen, och menar att alternativa vägar till minskade utsläpp blir blockerade.
Denner motsätter sig framför allt förslagen till den kommande Euro 7-normen, som är planerad till år 2025 och som kommer innebära en kraftig skärpning av reglerna för utsläpp av koldioxid och kväveoxider från fordon. Människor i branschen har sagt att de nya reglerna skulle innebära en ”dödsdom” för förbränningsmotorer.
I intervjun säger han också att han tycker det är "kortsiktigt" av EU:s lagstiftare att utrota förbränningsmotorer utan att tänka på vilka konsekvenser det skulle få för jobben.
Bosch har investerat mer än 50 miljarder kronor i elbilsteknik och jobbar med att utveckla lösningar för vätgas. Samtidigt har styrelsemedlemmen Stefan Hartung sagt att företaget kommer att fortsätta investera i förbränningsmotorer i åtminstone 20–30 år till.
Bosch är världens största underleverantör till bilbranschen. Som en av Volkswagens största leverantörer av elektronik och motorstyrning var de också involverade i utsläppsfusket under Dieselgate-skandalen, något som ledde till en bot på mer än 900 miljoner kronor år 2019.
– Klimataktion handlar inte om slutet för förbränningsmotorn. Det handlar om slutet för fossila bränslen, säger han till tidningen, och menar att alternativa vägar till minskade utsläpp blir blockerade.
Denner motsätter sig framför allt förslagen till den kommande Euro 7-normen, som är planerad till år 2025 och som kommer innebära en kraftig skärpning av reglerna för utsläpp av koldioxid och kväveoxider från fordon. Människor i branschen har sagt att de nya reglerna skulle innebära en ”dödsdom” för förbränningsmotorer.
I intervjun säger han också att han tycker det är "kortsiktigt" av EU:s lagstiftare att utrota förbränningsmotorer utan att tänka på vilka konsekvenser det skulle få för jobben.
Bosch har investerat mer än 50 miljarder kronor i elbilsteknik och jobbar med att utveckla lösningar för vätgas. Samtidigt har styrelsemedlemmen Stefan Hartung sagt att företaget kommer att fortsätta investera i förbränningsmotorer i åtminstone 20–30 år till.
Bosch är världens största underleverantör till bilbranschen. Som en av Volkswagens största leverantörer av elektronik och motorstyrning var de också involverade i utsläppsfusket under Dieselgate-skandalen, något som ledde till en bot på mer än 900 miljoner kronor år 2019.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.