EV320 har lägre prestanda vilket pressar ner priset till under 800 000 kronor.
Elsuven Jaguar I-Pace har som standard 400 hästkrafter och kostar drygt 900 000 kronor i grundutförandet i Sverige. Nu erbjuder Jaguar ytterligare ett alternativ. EV320 har – som namnet antyder – 320 hästkrafter istället för 400, eftersom Jaguar har kaliberat om elmotorerna.
Enligt biltillverkaren har den samma uppmätta räckvidd som innan, alltså 47 mil, enligt WLTP. Köpare av EV320 måste dock räkna med att de förlorar lite i accelerationsförmåga. 0-100 km/tim tar 6,4 sekunder i EV320, istället för 4,8 sekunder som det tar i 400-hästarsvarianten.
EV320 kommer att säljas under en begränsad period i utvalda europeiska länder, men det finns ingen information om hur många exemplar man planerar att bygga. Modellen ska säljas även i Sverige och får då en prislapp på 799 900 kronor.
Specialmodellen har även trefasladdning och uppdaterat infotainmentsystem.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace?
Enligt biltillverkaren har den samma uppmätta räckvidd som innan, alltså 47 mil, enligt WLTP. Köpare av EV320 måste dock räkna med att de förlorar lite i accelerationsförmåga. 0-100 km/tim tar 6,4 sekunder i EV320, istället för 4,8 sekunder som det tar i 400-hästarsvarianten.
EV320 kommer att säljas under en begränsad period i utvalda europeiska länder, men det finns ingen information om hur många exemplar man planerar att bygga. Modellen ska säljas även i Sverige och får då en prislapp på 799 900 kronor.
Specialmodellen har även trefasladdning och uppdaterat infotainmentsystem.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför inte sänka till 200-250 hästkrafter, det borde vara fullt tillräckligt. Och acceleration på ca 8-9 sekunder borde också vara snabbare än de flesta bilar idag på vägarna. Förstår inte varför biltillverkare envisas med att maximera allt, något brukar bli bäst när man väljer mellanvägen för att spela ut nackdelarna mot fördelarna. Och vad menar jag då med det? Jo, behöver du köra i 250 km/h...eller komma längre? Behöver du kunna accelerera på under 7 sekunder eller komma längre på batteriet?
Elmotor har ju hög effekt Per design men utan några större nackdelar.
Lägg på momsen så hamnar vi på 770 kkr i Sverige. Fortfarande 120 kkr under EV400 med något mindre utrustning.
Den kunde vara billigare...
Enligt mail i kväll kommer den till Sverige. Pris: 799.900 kr. Kul! Hoppas få se många i trafiken.
Japp, verkar vara "mellanvarianten" som säljs i Sverige. Kostar 629 000 NOK, så med svensk moms landar vi på strax under 790 kkr (jfr 799 kkr svenskt pris) - ganska rimligt för en iPace.
Varför så dyr.?!
1: Är den dyr? Vilken annan elbil i samma storlek med motsvarande utrustning och räckvidd kostar mindre?
Den är större än både Model 3 och Polestar 2, ungefär som Model S och kostar mindre, så den är kanske billig?
#1
Du kan reglera accelerationen med den högra pedalen och köra 0-100 på 20s om du så vill.
Apex... vad hjälper det mig om jag fixar det och många andra inte fixar det som orsakar olyckorna och högre försäkringspremier.. sådan är tyvärr världen idag, de skötsamma straffas av de andra som inte kan sköta sig. Så i min värld drabbar inget begränsad toppfart eller acceleration ... så flertalet skötsamma bryr sig inte får man anta, och de andra får väl köpa en sportbil eller köra på en bana?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.