Biltillverkarna kan använda olika knep för att klara sig under EU:s gränsvärden och på så sätt slippa betala böter.
Ett av de vanligaste knepen är att gå med i en så kallad utsläppspool. Ett bilmärke som har relativt höga snittutsläpp kan därmed ”åka snålskjuts” på ett annat bilmärke som har betydligt lägre utsläpp – mot betalning.
Enligt nya uppgifter till branschanalytikern Matthias Schmidt ska Jaguar och Land Rover nu gå med i Teslas utsläppspool, där även Honda deltar.
Jaguar och Land Rover har visserligen lanserat elbilen I-Pace och flera laddhybrider. Men försäljningen består fortfarande till tre fjärdedelar av bensin- och dieselbilar, och framför allt stora och tunga bilar jämfört med många andra märken.
Biltillverkarna får i snitt bara släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer. Men siffran är olika för alla tillverkare. För Jaguar och Land Rover ligger den på nästan 132 g/km, men inte heller den går alltså att nå. Jaguar och Land Rover klarade inte utsläppsmålet förra året och säkrade därför pengar i bokföringen för kommande utsläppsböter.
Tesla har hittills i år tjänat 9,9 miljarder kronor på att sälja utsläppskrediter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 1 november 2021 Värt att veta 1 att Tesla…
- 31 oktober 2021 Men det finns ju ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.