Ionity har sedan företaget grundades år 2017 främst koncentrerat sig på att etablera sina snabbladdare längs större vägar utanför tätorterna, exempelvis i anslutning till motorvägar eller andra större trafikleder.
Det är något som företaget förstås kommer fortsätta med, men parallellt med det läggs nytt fokus på att bygga ut ett motsvarande nätverk av Ionityladdare även i tätorter. Företaget säger sig ha en god bild av hur laddbehovet ser ut och var det behövs bmestst.
– Det måste bli lika enkelt att ladda en elbil som att tanka en bränslebil, säger Ionitys marknadschef Marcus Groll i en intervju med tyska bilistorganisationen ADAC.
Han uppger också att laddarna i Skandinavien flera gånger drabbats av stormskador då träd faller ned över kraftledningarna.
– I ett sådant läge kan strömmen till våra enheter vara borta i flera timmar. Man får heller inte glömma att en laddningsstation är mer komplex än en bensinpump. Bilar laddar inte bara el, utan kommunicerar med laddstationen.
Flexibel taxa?
Marcus Groll säger att det är svårt att sia om hur laddpriserna kommer utvecklas framöver med tanke på de stigande elpriserna. Han nämner att flexibla taxor är en motåtgärd som kan vara intressant att fundera på.
– Några av våra konkurrenter arbetar redan med flexibla taxor. Det kan vara en lösning, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.