Flera laddoperatörer har skruvat upp priserna de senaste månaderna, för att kompensera för högre elpriser. Hos företaget Mer höjs till exempel priserna med upp till 386 procent.
Men hos snabbladdningsnätverket Ionity, som ägs gemensamt av flera stora biltillverkare och som nu har strax över 400 laddplatser runt om i Europa, finns inga planer på att höja priserna – åtminstone inte som det ser ut nu.
– I nuläget planerar vi inga prishöjningar, säger Ionitychefen Michael Hajesch i en intervju med elbilssajten Edison.
Hur läget ser ut under nästa år återstår att se, men då säger Michael Hajesch att han hoppas Ionity kan ta fram ett ”attraktivt erbjudande” och han öppnar även för någon form av dynamisk prissättning, som Tesla har och som anpassas efter exempelvis tid och plats beroende på efterfrågan.
Att snabbladda hos Ionity utan avtal kostar i dag 8,70 kr/kWh vilket är samma prisnivå som infördes i januari 2020. Den som tecknar abonnemanget Ionity Passport med ett års bindningstid betalar 3,50 kr/kWh, men då tillkommer också en månadsavgift på 190 kr.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 16 november 2022 Robban Nja, det behöver…
- 16 november 2022 Mikael62 skrev: Priserna…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.