Ionity utökar sin svenska laddinfrastruktur med ytterligare fem laddstationer, något som uppmärksammades först av Allt om elbil. I dag finns företagets snabbladdare på 23 platser i landet, samtliga strategiskt utplacerade längst med landets mest trafikerade motorleder.
Enligt Ionitys egen kartbild kommer de fem nya stationerna placeras i Ljungby, Mellerud, Docksta, Jävre samt Töre. Varje station beräknas ha mellan sex till tolv ladduttag.
Parallellt med detta expanderar Ionity även i Finland, där elva stationer är under uppbyggnad, samt ytterligare sju stationer som byggs i Norge.
Som Vi Bilägare tidigare rapporterat ska Ionity investera 7,5 miljarder kronor i fortsatt utbyggnad av sin laddinfrastruktur över hela Europa. En process som alltså redan är i full gång.
Enligt ett tidigare pressmeddelande från Audi är Ionitys målsättning att till år 2025 kunna erbjuda 7 000 laddpunkter över Europa. Företaget har tidigare meddelat att de avser fortsätta fokusera på de hårdast trafikerade trafiklederna, men också på att bygga ut ett laddinfrastrukturnät även inom tätbebyggelse.
Ionity har snabbladdare på upp till 350 kW, men har också kritiserats för att hålla marknadens högsta priser för elbilsägare som helt saknar avtal. Det senare kan dock lösas med roamingtjänster som Bonnet och Elli.
Ionity ägs av flera tunga tillverkare inom fordonsindustrin, däribland BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen och Hyundai, samt det finansiella investeringsbolaget Blackrocks så kallade Global Renewable Power Platform.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 31 januari 2023 Bra där, det går framåt!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.