Nästa artikel
Investerar 400 miljarder i elbilar: ”Vi är redo”
Nyheter

Investerar 400 miljarder i elbilar: ”Vi är redo”

Publicerad 22 juli 2021 (uppdaterad 22 juli 2021)
Mercedes-Benz vd Ola Källenius säger att märket är redo för en eldriven framtid – men de har inte satt något slutdatum för förbränningsmotorerna.

Mercedes-Benz ägare Daimler planerar att investera 400 miljarder kronor i utveckling av elbilar mellan 2022 och 2030 och vara redo för en helelektrisk bilmarkndad vid slutet av den perioden. Det sa företaget när de under ett event på torsdagen presenterade sin strategi för företagets framtid.

Det innebär däremot inte att de kommer sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer om de inte måste. Om EU-kommissionens förslag om att helt förbjuda fossildrivna bilar inom unionen till år 2035 blir verklighet är det viktigt för biltillverkarna att vara beredda på det. Men på andra marknader, exempelvis i Kina, är det sannolikt att förbränningsbilarna kommer leva vidare längre än så.

Mercedes sa under sin presentation att de ”kommer vara redo att bli helt eldrivna i slutet av årtiondet, där marknadens förutsättningar tillåter det”.

– Vi måste flytta debatten bort från när vi bygger den sista förbränningsmotorn, det är inte relevant. Frågan är hur snabbt vi kan skala upp till nära 100 procent eldrift och det är vad vi fokuserar på, sa Mercedes vd Ola Källenius. 

Företaget förväntar sig att hälften av försäljningen kommer utgöras av elbilar och laddhybrider till år 2025. De har tidigare sagt att den milstolpen skulle nås år 2030.

Till år 2025 ska tre elektriska plattformar lanseras. MB.EA utgör grunden för mellanstora och stora elbilar, och blir Mercedes ”eldrivna ryggrad”. AMG.EA är en dedikerad plattform för prestandabilar, och VAN.EA är basen för framtidens eldrivna skåpbilar och minibussar.

En del av de 400 miljarderna kommer gå till att bygga åtta batterifabriker tillsammans med andra aktörer. Fyra ska byggas i Europa, och en i USA.

Vem Daimler tänker samarbeta med är inte klart ännu. Företaget säger däremot att de för samtal med olika företag om att utveckla både så kallade solid state-batterier, en anläggning för batteriåtervinning och högpresterande elmotorer. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.