Bollinger Motors startade i USA för några år sedan med affärsidén eldrivna och kantiga bruksfordon. 2017 fick vi stifta bekantskap med suven B1 och 2018 kom första bilderna på pickupen B2.
Bland specifikationerna fanns fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer som kunde generera över 500 hästkrafter. Ett batteri på 120 kilowattimmar kunde garantera en räckvidd på drygt 30 mil.
Intentionen var att vidareutveckla fordonen och sätta dem i produktion, men nu drar man i handbromsen för projektet.
"Vi startade 2015 med drömmen att göra de bästa fordonen i världen. De offroad-kapabla och fyrhjulsdrivna B1 och B2 är innovativa och kraftfulla och vi har lagt timmar av hårt arbete och passion på att göra något vi alla är väldigt stolta över. Men idag skjuter vi upp deras utveckling och flyttar vårt fokus till kommersiella lastbilar och flottor", säger chefen för Bollinger Motors, Robert Bollinger, i ett uttalande på företagets hemsida.
Han passar också på att tacka alla som lagt en reservation på modellerna som nu alltså inte blir av. Kort efter att suven B1 presenterades 2017 hade den fått 20 000 förhandsbeställningar.
Istället ska Bollinger fokusera på att utveckla plattformar till andra företag, i segmentet kommersiella fordon. Det benämns i USA som fordonsklasserna 3 till 6 och kan inkludera såväl större och mindre lastbilar som bussar. I plattformen ingår också Bollingers egenutvecklade, 700V-batterisystem.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.