Efter ett par års utvecklande har det amerikanska företaget Bollinger motor nu visat upp sin elektriska "sport utility truck".
Bollinger grundades 2014 med målet att bygga just denna skapelse. Den är byggd i första hand för att vara praktisk för hantverkare och kunder med off-road-behov, till exempel ska inredningen gå att tvätta genom att spola av den. Driften sker med två elmotorer, en fram och en bak, som får kraft från antingen ett 60 eller 100 kWh batteri. Med det större batteriet ska bilen gå att köra ungefär 30 mil, med det mindre blir det knappt 20.
Formspråket är en aning kantigt, nästan så att man är glad att hjulen är runda. Någonstans mellan Lada Niva och en skokartong ungefär, men ganska häftigt. Nu ska Bollinger starta upp en produktion av bilen i USA och hoppas kunna leverera om ungefär ett och ett halvt år, pris okänt.
Kolla in bilderna och berätta vad du tycker om Bollinger B1.
Formspråket är en aning kantigt, nästan så att man är glad att hjulen är runda. Någonstans mellan Lada Niva och en skokartong ungefär, men ganska häftigt. Nu ska Bollinger starta upp en produktion av bilen i USA och hoppas kunna leverera om ungefär ett och ett halvt år, pris okänt.
Kolla in bilderna och berätta vad du tycker om Bollinger B1.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Krocktestad? Det blir en rätt liten krockkudde som ryms i rattnavet iaf.
Ingår Champagne?
Det verkar praktisk som få men har varken bälten eller krockkuddar vad man kan se. Inga dyra pressverktyg behövs vid tillverkningen. Kan dessutom lätt byggas i Lego!
Så borde bilar se ut. Robusta, användbara, långlivade och stryktåliga samt fria från lull-lull. Levereras mattlackad i oligrön/svart.
För tankarna till en Defender, om en amerikan ritat den.
Hur går högspännings-eldrift ihop med såna här grejor som helst ska kunna snorkla på botten typ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.