Nästa artikel
"Inför vinterdäckslag för tung trafik"
Nyheter

"Inför vinterdäckslag för tung trafik"

Publicerad 25 november 2010 (uppdaterad 29 november 2010)
Skrota undantaget för bussar och lastbilar i vinterdäckslagen. Motormännen kräver vinterdäck för den tunga trafiken.

Mellan 1 december och 31 mars är det krav på vinterdäck för personbilar vid vinterväglag. Men kravet omfattar inte tunga bussar och lastbilar.

Fler än 150 personer dödas eller skadas varje år i olyckor med den tunga trafiken. För att kapa den siffran föreslår bilistorganisationen Motormännen att undantaget ska tas bort.

– Det är märkligt att långtradare och bussar undantas från kravet på vinterdäck, när vi vet att det skulle öka säkerheten på vägarna både för den tunga trafiken och för bilisterna, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i en kommentar.

”En enkel lösning”
Enligt Motormännen skulle ett krav innebära färre stopp i trafiken, ökad framkomlighet och färre allvarliga trafikolyckor. Niklas Stavegård pekar på att olyckorna minskat kraftigt sedan vinterdäckskravet för personbilar infördes.

– Om samma krav införs för den tunga trafiken skulle vi förmodligen se en liknade utveckling, vilket är en enkel lösning för att komma åt problemet, säger han.

Dåvarande Vägverket, nu Trafikverket, lämnade 2008 ett förslag till regeringen om krav på vinterdäck för lastbilar och bussar. Regeringen beslutade dock att tillsätta en utredning om hur kravet skulle påverka miljön. Lagförslaget lades på is.

Istället infördes ett krav om att den tunga trafiken under perioden skulle ha minst fem millimeters mönsterdjup på sina däck.

– Det är dagar som dessa vi ser behovet av att all trafik använder vinterdäck, säger Niklas Stavegård.

Diskutera: Tycker du att bussar och lastbilar ska omfattas av kravet på vinterdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-25 11:55
Erik F (ej verifierad)

JA! Det är snorhalt även för tunga fordon på vintern. Igår stod jag själv med mitt ekipage och kom inte iväg vid ett trafikljus - dragbilen bara spann. Det är lika dåligt väggrepp med sommardäck på tunga fordon som på personbilar. Den tunga trafiken är livsfarlig när det är halt ute. En vindby kan skicka dig ner i diket - man bara kanar av vägen. Vinterdäck - ja tack!

#2 • Uppdaterat: 2010-11-25 12:01
Raymond K (ej verifierad)

Generellt sett har tyngre fordon ett bättre väggrepp p.g.a. tyngden och många hjulpar, men om dom börjar kana går det nog oftast käpprätt åt h.....e.
Så nog tycker jag med att dom borde ha vinterdäck

#3 • Uppdaterat: 2010-11-25 12:26
357:an (ej verifierad)

Raymond K, sätt dig bakom ratten på t.ex. en 24-metare i snön så inser du hur det är med greppet...

Helt ofattbart att bussar och lastbilar har undantagits i alla år. Bulk- och tankbilar är inte så känsliga för sidvind, men fullastade timmertradare och typ Schenkerskåp tål inte mycket om en vindby tar i. Sjukt dåligt av myndigheterna i Sverige att låta denna galenskap få fortsätta. Och när man sedan tittar på hur en del lastbilsdäck ser ut blir man helt förskräckt - mönsterdjup som inte ens skulle vara godkända på personbilar. Och dessa dödsmonster ska vi "vanliga" behöva möta.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-25 12:36
Raymond K (ej verifierad)

Rätt 357
Jag har aldrig kört en 24-metare, men vilket annat skäl kan myndigheterna ha för att dessa skall undantas från vinterdäcksreglerna? Om detta med tyngd och många hjulpar inte ger bättre grepp i verkligheten så är ju myndigheterna helt ute och cyklar.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-25 12:46
357:an (ej verifierad)

Raymond, jag slår vad om att bl.a. åkerinäringen har lobbat hårt för detta eftersom de anser att det dels skulle föra med sig högra kostnader, dels för att många åkerier antagligen skulle få svårt att lagra den mängd hjul som skulle bli fallet. Och den eventuella ökade kostnaden tar ju åkerierna ut på kunderna i vilket fall som helst, i förlängningen på oss konsumenter. Men det kan jag ta - bara vi slipper dessa lynniga ekipage fara omkring redlöst på vintervägarna.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-25 12:54
Raymond K (ej verifierad)

Dina antaganden om åkerinäringen är säkert inte helt fel. Att få betala lite mer för frakter och se lastbilsekipage utrustade med vinterdäck är nog att föredra framför eventuella otäcka olyckor. Att krocka med personbil mot en lastbil gör ont.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-25 13:57
Erik F (ej verifierad)

Tyvärr kommer det att bli dyrt för åkeriägarna att köpa in en extra uppsättning hjul till alla fordon. Dock skall lagen gälla alla, så att även polska och rumänska fordon m.fl. tvingas till detta. Kanske blir det mer omlastning i hamnarna då och mer uppdrag till svenska ekipage med rätt däck.

Min erfarenhet är att det är lika dåligt väggrepp med lastbilar som med personbilar med sommardäck. Kanske 60-tonnare är undantagna. Lastbilar är tyngre, men däcken är större och många fler, vilket gör att kontaktytan mot vägen är mycket större = ändå ganska lågt tryck/cm2 mot vägbanan = dåligt grepp.

Min dragbil med Schenkertrailer är mycket sladdbenägen och kommer du i snösträngen vid vägkanten så dras bilen ut i diket och du kan inte göra någonting. Man kan snacka om extremt lång stoppsträcka också. Planeringen får ligga 200-400 meter före i korsningar - och då är det ett stort problem att man inte längre måste blinka på väg in i och i rondeller. Man har ingen aning om vart mötande trafik ska förrän det är för sent att bromsa = man måste bromsa varje gång och hur smidigt och miljövänligt är det, när man sen måste gasa på igen och stoppat bakomvarande?

#8 • Uppdaterat: 2010-11-25 14:10
#1 Tysken (ej verifierad)

Om man tittar på hur stor procent av den tunga trafiken som passerar och kör inom Sverige som är utlandsregistrerad så kan man först att problemet är ganska komplicerat.
Om man inte låter kravet på vinterdäck innefatta alla och inte bara svenskaregade fordon, kommer säkert svensk åkerinäring att skada , de är redan utsatta för prisdumpning från utlandet Polen bl.a.
Frågan är mer hur skall kontrollen ske och hur kommer det att påverka importen till Sverige

#9 • Uppdaterat: 2010-11-25 15:12
Roy J

Jag har länge undrat över myndigheters övertro på totalviktens betydelse. Läs på lite i någon gammal fysikbok och kolla in verkligheten!
#1 Tysken, se kommentaren från Erik F! Det bör alltså inte finnas någon dispens för utländska ekipage.

#a • Uppdaterat: 2010-11-25 15:21
357:an (ej verifierad)

Utländska ekipage måste naturligtvis ha vinterdäck. Har de det inte får de lossa lasten i hamnen och vända. Det blir samma förhållande som när vi ska till Tyskland: Dubbdäcken av!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.