Nästa artikel
”Inför omkörningsförbud för tunga lastbilar”
Nyheter

”Inför omkörningsförbud för tunga lastbilar”

Publicerad 25 augusti 2021
Nu höjs röster för att förbjuda tunga lastbilar från att köra om andra fordon. Men åkeriföretagen håller inte med.

Långtradare som kör om andra långtradare är en källa till irritation för vissa bilister som ofta kör på motorvägar och 2+1-vägar.

För två år sedan infördes omkörningsförbud för tunga lastbilar på E6:an mellan Helsingborg och Vellinge i rusningstid. Det skulle ge bättre framkomlighet och färre trafikstörningar. Enligt Trafikverket har antalet olyckor halverats jämfört med innan förbudet infördes.

Nu borde omkörningsförbudet införas på fler vägar, enligt M Sverige (tidigare Motormännen).

– En av de vanligaste olyckorna på motorväg är upphinnandeolyckor. Det här problemet förvärras när en lastbil som kör 80 km/tim går ut i vänsterfilen där alla andra kör i en högre hastighet. Få saker är farligare för privatbilister än kollisioner där tung trafik är inblandad, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.

Caroline Drabe på M Sverige vill se ett omkörningsförbud för tung trafik. Det håller inte Liane Ask på Sveriges Åkeriföretag med om.

Tveksamma mätningar

Ett totalförbud för all tung trafik att köra om andra fordon är inget som branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag vill se.

– Det vi ställer oss frågande till är varför ett trafikslag ska behöva stå tillbaka för ett annat, säger Liane Ask, chef för region syd på Sveriges Åkeriföretag, till Vi Bilägare.

Enigt henne är många åkeriföretag negativa till att ett eventuellt förbud ska gälla alla tunga fordon. Förare som kör mindre lastbilar i lokal trafik vill till exempel kunna köra om tunga långtradare med släp. Liane Ask ifrågasätter också om mätningen som gjordes 2019 verkligen ger tillräckligt med underlag, särskilt jämfört med 2020 då trafiken på E6:an tidvis var nere på bara 60 procent jämfört med normalt.

Finns det en förståelse bland lastbilschaufförerna att det kan vara frustrerande för en privatbilist att fastna bakom en långtradare i omkörningsfilen i flera kilometer?

– Vi förstår att det blir en irritation, men vi önskar också att fler har förståelse för vår bransch. Om man fastnar bakom en lastbil med vaccin eller livsmedel kanske det finns en annan förståelse än om det är ett anonymt skåp. Det handlar om att förstå varför vi finns på vägarna. Det måste vara ett samspel i trafiken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 26 augusti 2021 Skulle aldrig falla mig in…
  • 26 augusti 2021 Självklart har man rätt att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.