De har nu skrivit under en så kallad avsiktsförklaring med en indisk organisation för fordonsforskning.
"Krävs för export"
Om ett avtal sluts mellan parterna är det tänkt att indiska fordonstillverkare ska ta sina bilar till Sverige för att genomföra vintertester.
- De indiska tillverkarna inser att de måste testa sina bilar även i tuffa vinterförhållanden om de ska kunna exportera, säger Stefan Ã-stling, ansvarig för fordonsområdet på ISA, till TT.
Den mest kända indiska tillverkaren är Tata Motors, som förra året förvärvade Jaguar och Land Rover.
Dessutom tillverkar bolaget bilmodellen Nano som kallas "världens billigaste bil".
1. Mercedes har ett modellutbud som väl ingen annan tillverkare just nu och nya GLC är en lyckad fortsättning på föregångaren GLK. På många sätt förhåller den sig till C-klass som Audis Allroadmodeller förhåller sig till sina standardversioner – men GLC är ytterligare lite högre än dem. Framför allt är GLC mycket bekväm att åka i och smidig att hantera. 220-motorn passar som handsken till bilen och är snål på dropparna. Utrymmena är bättre än i GLK men knappast klassledande. Den som gillar speciell inredningsdesign får också sitt lystmäte. Trots högt pris på både bil och extrautrustning ser ekonomin gynnsam ut, inte minst tack vare ett rekordhögt förväntat andrahandsvärde.
2. X3 är en typisk BMW med utpräglad körkänsla och hög finish i allt. Utrymmena för bagage är bra, för de åkande något mindre än i de andra två. Tillbehör och paket är dyra och andrahandsvärdet förväntas inte bli riktigt i Mercedesklass. Äldst men knappast trött!
3. Nog är Land Rover ett lockande alternativ för den som vill prova något annorlunda. Mycket bra utrymmen, ”kunnig” fyrhjulsdrift och hög åkkomfort – dessutom möjlig för sju personer. Dieselmaskinen är fräsch, automatlådan lite velig. Milkostnaden är ett klart minus.
Kommentar av Nils Svärd, testförare: Land Rover lockar med en smart förpackning och plats för sju, men den behöver ett rekordtidigt facelift för att hota tyskarna på allvar. Interiören och menysystemet känns redan daterade. BMW X3 är istället oförskämt fräsch trots sex år på nacken. Den är dock inte i närheten av Mercedes allroundkompetens och höga komfort. GLC visar att suvsegmentet äntligen har mognat och att nästan alla kompromisser med högbyggda fordon går att trolla bort.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Många säger att de ”inte gillar suv” men den som väl sitter i någon av de här flotta bilarna får erkänna att det är lätt att trivas. Jag gillade Mercedes bäst, den är som en lätt förstorad, förhöjd C-klass kombi och erbjuder suverän komfort, bra bränsleekonomi och enkel hantering. Land Rover blir min tvåa men jag skulle önska mig rappare mediefunktioner. BMW blir trea. Testexemplaret led av stötighet men modellen som sådan är högklassig – den också.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant!
Klarar Tata Nano, vintern i Norra Sverige? Om den kan, så har Indierna byggt en bra billig bil. Ska bli intressant att ev se kommande tester. Får jag en bil till låns så kan jag ställa upp gratis och köra/testa den, vore kul!
Trist för Toyota om Nano kommer till europa, då tvingas de sänka priset på IQ.
Vill se ett test där Nano spöar skiten ur IQ, tror inte det är så svårt...
Det här är bara fånigt.
Även om jag anser att IQ är en helt onödig bil så är den ändå en riktig bil. Nano är ett substitut för en tresitsig moppe, det gäller att komma ihåg detta.
Säkert är att det inte är den bilen man vill testa utan helt andra, eller kanske egenproducerade däck och det behöver ju inte vara fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.