Nevs betalar första skulderna i dag.
Första utbetalningarna till företagen som Nevs är skyldiga pengar sker i dag. Biltillverkaren följer nu planen som sparar dem 300 miljoner kronor i skulder.
I dags betalas de första företagen som Nevs dragit på sig skulder hos under de senaste årens krisperioder. Betalningar sker enligt den ackordsuppgörelse som Nevs fick tillstånd i våras.
Uppgörelsen innebär i korthet att Nevs bara behöver betala tillbaka skulder som är på upp till 500 000 kronor till vardera borgenär. De företag som Nevs har högre skulder till får endast tillbaka 50 procent av den del av skulden som överstiger 500 000 kronor, och den utbetalningen ska ske senare i år.
Enligt uppgifter från bland annat Dagens industri ska detta upplägg bespara Nevs cirka 300 miljoner kronor.
Diskutera: Tror du att detta kommer göra att Nevs klarar att betala sina skulder?
Uppgörelsen innebär i korthet att Nevs bara behöver betala tillbaka skulder som är på upp till 500 000 kronor till vardera borgenär. De företag som Nevs har högre skulder till får endast tillbaka 50 procent av den del av skulden som överstiger 500 000 kronor, och den utbetalningen ska ske senare i år.
Enligt uppgifter från bland annat Dagens industri ska detta upplägg bespara Nevs cirka 300 miljoner kronor.
Diskutera: Tror du att detta kommer göra att Nevs klarar att betala sina skulder?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De klarar kanske en del av sina skulder, men det vore trevligt om de kunde börja producera något annat än skulder i fortsättningen.
Man måste komma igång med en modern bil och då krävs det att man får en samarbetspartner som redan har en lämplig produkt färdig för tillverkning med små modifieringar.
Att Nevs skulle få resurser att ta fram någon egen bil inom rimlig tid är osannolikt.
- och "blåser" leverantörerna på lika mycket. Även leverantörer har personer som behöver ha mat.
Sedan två veckor tillbaka har det skett en radikal omsvängning -tidigare väntade man på att det skulle komma in en ny huvudägare - Mahindra ? - nu väntar man på nya samarbetspartners.
NEVS har två jätteproblem:
-att få Saab AB att leasa varumärket SAAB - vilket är osannolikt
-att få ytterligare samarbetspartners att satsa de - 10-15 miljarder det kostar att utveckla efter-följaren till Phoenix samt 2-3 bilar byggda på den.
Jag tror inte att saabnisses scenarion med "färdig bil" är sannolik.
Konstgjord andning kallar jag detta. Vilka leverantörer vågar lita på Nevs i fortsättningen?
Tjalle, hittar man inte en samarbetspartner med en lämplig, färdig, lätt modifierbar produkt, tror jag det är kört.
Att hitta någon som är villig att pynta upp för att utveckla Phoenix utan att bli huvudägare tror jag är omöjligt.
Saabnisse, långsiktigt - mer än 5 år - tror jag det är kört. Vare sig "Kinesen" eller VD har erfarenhet av bilindustrin - det är en vetenskap i sig. Jag har erfarenhet av en ägare som inte fattade - eller brydde sig, samt nästa ägare, som "blev med oss" av misstag - och inte brydde sig. Nästa ägare var en galen Holländare, som köpte oss för att reda upp sina egna trassliga affärer....
Tjalle, det var ju vad jag skrev!
De måste få en biltillverkare som tar över, det räcker inte med en massa kinamynt när man inte har någon konkurrenskraftig produkt att leverera!
Utveckling av en ny bil brukar kosta sina modiga slantar. Sedan tar det ett bra tag innan pengaströmmen vänder. Att NEVS ledning inte har erfarenhet från bilindustrin behöver inte betyda något.
Undrar hur Musk bar sig åt. En rookie i branschen. Tror han pyntade max tio miljarder för utvecklingen av modell S. Och då var det från inget till en högteknologisk produkt.
Bara funderar lite ;/
rostarn, Elon var smart - och hade "tur". Han hittade - eller en grupp som höll på och utvecklade en elbil - tog kontakt med Musk, som satsade pengar, som möjliggjorde att utveckla conceptet, bilen och formgivningen - samt med stöd från Staten, bygga en fabrik- och, inte minst - lansera ett nytt varumärke. Han var smart nog att först bygga en, svindyr, sportbil och sälja den till sina "kompisar". NEVS har inga kompisar i den kategorin.
Att "gänget" som driver NEVS, skulle klara samma prestation är högst osannolikt, Det finns många tecken på att Saab AB inte leasar varumärket SAAB till NEVS.
Det har, självklart, betydelse om man har erfarenhet från bilindustrin - erfarenhet ger kunskap.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.