Hyundai har de mest lojala bilägarna i USA, visar den senaste lojalitetsundersökningen från undersökningsinstitutet J.D. Power. Studien är en av världens största undersökningar av bilmärken.
64 procent av Hyundaiägarna köper ytterligare en bil av samma märke när det blir dags för bilbyte. Det är betydligt högre än genomsnittet, som är knappt hälften (49 procent).
Hyundai är tätt följda av Ford och Honda, som delar andraplatsen med sina 60 procent. Därefter finns även BMW, Kia, Toyota, Chevrolet och Mercedes i närheten av 60 procent.
Undersökningens resultat är dock allt annat än smickrande för svenska biltillverkare. Volvo placerar sig bland de märken som har minst lojala bilägare med 30 procent. Samtidigt placerar sig Saab, kanske inte särskilt överraskande med tanke på hur det gått för företaget, allra sist med sju procent.
Hela topplistan:
1. Hyundai, 64 %
2. Ford, 60 %
2. Honda, 60 %
4. BMW, 59 %
4. Kia, 59 %
6. Toyota, 58 %
7. Chevrolet, 57 %
7. Mercedes, 57 %
9. Lexus, 54 %
10. Cadillac, 52 %
11. Jeep, 51 %
12. Nissan, 50 %
13. Mini, 49 %
13. Ram, 49 %
15. Subaru, 48 %
16. Land Rover, 47 %
16. Volkswagen, 47 %
18. GMC, 46 %
18. Infiniti, 46 %
20. Acura, 45 %
20. Audi, 45 %
22. Porsche, 42 %
23. Lincoln, 40 %
24. Buick, 38 %
25. Mazda, 34 %
26. Mitsubishi, 33 %
27. Jaguar, 31 %
28. Volvo, 30 %
29. Chrysler, 26 %
30. Scion, 24 %
31. Dodge, 21 %
32. Suzuki, 20 %
33. Saab, 7 %
Diskutera: Hur ser du på undersökningens resultat?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gäller detta bara i USA eller hela världen?? Om hela världen grattis Hyundai!
Ja alltså detta är ju i USA då och inte i Europa...
Tror att listan blir annorlunda i Europa.
Finns en annan trafiksituation i Europa, andra vägförhållanden, andra serviceorganisationer, andra behov av bilen och så vidare.
Toyota på 6:e plats?! Hur är det möjligt att världens bästa (enligt somliga) bil inte ligger först? Är inte ägarna nöjda? ;-)
Noterar också att Saab och Volvo ligger väldigt långt ner.
Hur man ställer sig till detta? Som vanligt när det gäller amerikanska undersökningar är inte värderingarna desamma som i Europa. Inte mycket att bry sig om, oavsett vilket bilmärke det gäller.
Att Saab ligger risigt till efter allt snack e väl självklart? Men varför ligger inte lexus i topp? Den e tydligen till och med sämre än Ford och Kia! Även toyota e sämre - mindre poppis än Ford då det e dax att byta bil... Intressant e det att Ford ligger högt lixom Kia och Honda.
Franska biltillverkare satsar inte på den amerikanska marknaden, därför finns de inte där. Samma gäller italienska biltillverkare, förutom sportbilstillverkarna som Ferrari, Lamborghini etc.
Amerikanare gillar SUV:ar och pickups och stora flådiga sedanmodeller. Amerikanare är inte så förtjusta i kombibilar eller mindre kompaktbilar.
Sydeuropeiska biltillverkare är som starkast i kompaktsegmentet och det är alltså en marknadskategori som få amerikanare är intresserade av, amerikanare vill helt enkelt ha större bilar än européer.
Japanska och koreanska biltillverkare har modellerat sig efter amerikanska tillverkare och har ett större utbud av stora sedanmodeller och stora SUV:ar än vad sydeuropeiska tillverkare erbjuder.
En annan faktor är att sydeuropeiska biltillverkare är stora på dieselmotorer, för det är det bränsle som dominerar i Europa. Men i USA så finns knappt diesel. Amerikanare är helt ointresserade av att köpa diesel till sina personbilar. Detta gör att många europeiska motorer inte går att sälja i USA.
De sydeuropeiska tillverkarna har helt enkelt valt att inte ta fram några specialmodeller för den amerikanska marknaden, för de anser det skulle kosta för mycket. Istället fortsätter de sitt fokus på Europa.
Fiat har ju valt att satsa på USA genom sitt köp av Chrysler. De har försökt sälja lilla 500 i USA, men den är för liten för amerikansk smak. Planen är att sälja nya kommande stor Alfa sedan i USA när den är färdig 2013, men istället för att försöka sälja Giuliettan i USA (för den är för liten) så byggde man Dodge Dart istället.
Ingen av de franska tillverkarna har en samarbetspartner i USA.
Renault samarbetade tidigare med Chrysler-koncernen men drog sig ur under senare delen av 80-talet. Renault och Nissan har ju gift sig så de säljer ju stora Nissan sedans och SUV:ar i USA och tjänar pengar den vägen.
Peugeot och Citroën anser att de inte har råd att bygga upp en försäljningsorganisation i USA, de menar det skulle kosta dem för mycket och deras starka fokus på dieselmodeller, dieselhybrider och mer kompakta bilar innebär ett utbud som amerikanare inte är så intresserade av.
Ojojoj leifer, Toyota ligger en hel procent före Mercedes ... Du roar dig med en del onödiga efterslängar efter nyår. Häromdagen skrev du lite småretligt att är det bakhjulsdrift är det premium (som om det nu skulle vara enda kriteriet) och nu måste du mucka gräl med en helt löjlig kommentar. Swenssons hade inte ens nämnt Mercedes men med ditt uppdämda behov av att få klanka ner på en tysk såg din vana trogen till att pilla in Mercedes. Barnsligt är bara förnamnet. Dock bjuder jag på att jag viker ner mig och till din glädje väljer att kommentera ditt trams.
Nu handlar den här undersökningen om USA och resultatet lär knappast vara giltigt för Europa. Svagt också av ViBilägare när de skriver "Äger du en Hyundai? Då är sannolikheten troligtvis stor att du är lojal till märket när du byter bil, visar en ny amerikansk undersökning. Hyundai har de mest lojala bilägarna i USA ...". Men man får det att låta som om det gällde hela världen och därmed oss svenskar. Det är just formuleringen "mest lojala bilägarna i USA" som krockar med passningen till oss svenskar.
Dock ska vi inte dra för stora växlar av detta. Dels är undersökningen amerikansk, dels blir svaren som man frågar.
Jänkarna dras ju med en viss aversion mot frallorna också, efter något tjafs om att de inte fick tillräckligt helhjärtat stöd vid någon av de senaste krigsinsatserna. Det skulle visst bojkottas både franska viner och andra varor så det kanske inte är mödan värt...?
Är väl inte så underligt att det inte går att sälja sydeuropeiska bilar i USA, de är ju avsedda för folk som väger under 150 kg i snitt...
Och som Raphael säger: varför satsa enorma summor på koncept som inte passar in i resten av verksamheten?
USA-marknaden är dessutom protektionistisk, och tänker man inte uppföra en fabrik där, så lär man få svårt att ta sig in. Och varför satsa på en redan överhettad marknad?
Shogun, det stämmer att alla biltillverkare är intresserade av att sälja bilar men det handlar också om resurser och ekonomi. Den amerikanska smaken skiljer sig så väsentligt åt från europeisk smak att det kostar mycket pengar att ta fram modeller och lösningar enbart för den amerikanska marknaden. Att utveckla produkter enbart för den amerikanska marknaden kostar enorma investeringar, pengar som fransmännen inte har.
Om vi tar koreaner exempelvis, så kör de gärna omkring i sedanbilar och därför har både Hyundai och Kia stora sedanmodeller att erbjuda sydkoreanerna - och som av en händelse råkar amerikanare också vara intresserade av stora sedaner, så då har ju sydkoreanerna en fördel i att smaken på deras egen hemmamarknad och smaken i USA stämmer överens! Sedan gillar sydkoreaner SUV:ar, och Hyundai och Kia har SUV:ar att sälja hemma - och amerikanarna gillar också SUV:ar.
För exempelvis franska tillverkare är det inte så enkelt, fransmännen gillar kompakta bilar och helst halvkombis, eller mindre minibussar a'la Scenic och Picasso. Och så gillar de riktigt små bilar också. Plus att de gillar dieslar!
Att sälja en personbil med diesel i USA går inte! Amerikanarna förknippar diesel med lastbilar. Fransmännen som satsar mesta av sina resurser på dieselmotorer, särskilt i sina större modeller, har därför inget att erbjuda USA-marknaden.
Låt oss titta på Peugeot då, för att ta ett exempel. Vad kan de erbjuda USA? Ja, enda bilen som skulle kunna gå att sälja är nya 508:an för den är ju inte så liten som de andra. Den finns som sedanmodell. Och detta är den enda i Peugeots utbud som går att sälja i USA. Peugeot gör inga pickups eller stora SUV:ar. Och några andra sedan-modeller än 508:an finns inte i utbudet.
Renault? Laguna finns som halvkombi eller nästan kombi. Kom igen, inget av detta intresserar amerikanare. Mégane och Clio är för små. Scenic är en för liten minibuss när amerikanare vill ha stora feta crossovers.
De har en stor sedan tillverkas i Sydkorea av Renault-Samsung motors, och den kan de sälja i USA. Men att bygga upp en försäljningsorganisation enbart för en enda modell, det håller inte!
Alfa Romeo kommer utnyttja Chryslers återförsäljarnät för sin kommande stor sedan, så där finns redan nätet och att använda en existerande säljorganisation kostar ju mycket mindre än att bygga upp en helt ny, därför vågar Alfa satsa. (Alfa Romeo och Chrysler ingår i samma bilkoncern). Plus att Alfa utvecklar en cross-over ihop med Jeep...
Alfa drog ur den amerikanska marknaden för de hade för få och illa anpassade modeller för den amerikanska marknaden. Den enda som såldes någorlunda var Alfa Spider. De andra modellerna var för små plus att Alfa inte erbjöd automatlådor till sina bilar då. (det var under 80-talet som de drog sig ut). Går inte att sälja bilar utan automatlåda i USA...
De gjorde ett försök med Alfa 75 Americana, men - V6:a i en kompakt sedan i all ära, ändå för liten och utan automat... går inte!
Nu när Alfa delar bädd med Dodge så kan det bli annorlunda...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.